køre en javascript function automatisk?

Tags:    javascript

Hej

Jeg har et spørgsmål som garanteret ikke kræver noget særligt at svare på men jeg sidder altså virkelig fast og java er noget jeg helst vil undgå at fordybe mig i.

Jeg er i gang med en AJAX applikation og der skal jeg jo linke rundt mellem sider osv.. Det kan jeg osse sagtens med en onclick funktion som således:

<a href="#" onClick="ajaxFunction('forside.php')" >Forside</a>

Men hvordan skriver jeg det når funktionen bare skal køre automatisk - altså når den ikke skal fremprovokeres ved en onClick.. fx når man sender brugeren hen til logud.php og der så skal videresendes over til forsiden.

jeg har prøvet følgende:

<body onload="javascript:ajaxFunction('forside.php')">

og

<script language='javascript'>
ajaxFunction('forside.php');
</script>

men det virker ikke... håber virkelig i kan hjælpe mig :)



5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
onload burde virke... prøv først at slette "javascript:" foran... Hvis det ikke virker vil jeg opfordre dig til at tjekke din kode, da det så nok er den den der gal med...



Du kan prøve og se en javascript fil jeg har her :

http://mentos.homepage.dk/scooterhjemmeside/javascript.js

Min funktion blev heller ikke starter automatisk så jeg skrev...

window.onload = checkhvilkenside;

også kalder den funktionen

Jeg ved ikke om det er det du søger men det kunne jo være.



arh har lige set at jeg ikke har mulighed for bony onload, da det foregår i en fil som er includeret i en anden side.. så skal bruge noget der bare kan sætte gang i funktionen, og der troede jeg man bare kunne sige:

<script language='javascript'>
ajaxFunction('forside.php');
</script>

men hvordan gør man ellers ?



Ja, men language attributen er depricated.... (Bruges ikke mere...)

Skriv:
Fold kodeboks ind/udKode 




hvis logud bliver kaldt med ajax og forside bliver kaldt med ajax. Burde du jo sådan set bare kunne include forside.php i logud.php.

Ellers skulle du vel returnere noget tekst som dit javascript ved at den skal kalde en anden fil hvis den får.

at skrive
<script language='javascript'>
ajaxFunction('forside.php');
</script>

burde kalde ajaxFunction, hvis den ikke gør det er ajaxFunction ikke defineret og den burde skrive en fejlmeddelse. Den anden mulighed er at du tror du
har skrevet de du siger men i virkeligheden ikke har.


I øvrigt har jeg svært ved at se hvordan at lave en AJAX side og ikke ville lære javascript hænger særligt godt sammen.



t