Intel viser sin første processor med otte kerner

Tags:    it-nyheder

Intels nye arkitektur gør det enkelt at skalere antallet af kerner, og verdens største chipproducent har vist en opstilling med 32 processorer, der kan afvikle 512 samtidige tråde.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2063



Kan man få for mange kerner?



Nej da. Eller jo, til Windows kan man godt. Jeg mener Vista er begränset til at supporte 8 kerner, hvor Linux, vistnok, skalerer helt op til 22 kerner.



Det handler ikke kun om hvordan styresystemet administrerer kernerne, men i lige så høj grad om at undgå div. "bottle necks". Fx. skal alle kernerne have adgang til ram.
Tilsyneladende er Intel dog kommet op med en arkitektur der løser de fleste, hvis ikke alle de kendte problemer. Nu får vi at se om det holder.



Det handler ikke kun om hvordan styresystemet administrerer kernerne, men i lige så høj grad om at undgå div. "bottle necks". Fx. skal alle kernerne have adgang til ram.
Tilsyneladende er Intel dog kommet op med en arkitektur der løser de fleste, hvis ikke alle de kendte problemer. Nu får vi at se om det holder.

Du har ganske ret i, at det ikke kun handler om det. Men hvis operativsystemet ikke understøtter antallet af kerner, så kan resten være ligegyldigt :P



Nej da. Eller jo, til Windows kan man godt. Jeg mener Vista er begränset til at supporte 8 kerner, hvor Linux, vistnok, skalerer helt op til 22 kerner.

Linux på x86 understøtter op til 32 kerner og Linux på x86-64 understøtter op til 64, som standard.

NASA har dog en Linux maskine, som med sin patchede kerne, har 1024 Itanium 2 processore, dvs. vi snakker om 2048 kerner i én enkelt node.



Jeg tror nu ikke at det bliver et problem, at operativsystemet understøtter kerner nok. Som du siger understøtter Vista dog kun 8 kerner, men inden processoren kommer ned i prisleje hvor det kan blive hvermands eje, så er Vista sandsynligt blevet afløst.



t