Skriv til private variable i den ned arvet class?????

Tags:    delphi

Hej
Er det muligt at skrive til en private variable fra den class som ens nye class er ned arvet fra???.
MVH
Sofus



7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej

Hvis du opretter din nedarvet class i samme unit som classen de nedarver fra, så kan du tilgå privat members.

Men som Nørden skriver, så ryger meningen lidt med private members.

som eksempel:
Fold kodeboks ind/udKode 



mvh Max.



hvis han har adgang til selve koden, kan han også bare rette scopet fra private til protected og dermed undgå at bruge det der som jeg anser for en fejl i delphi og som jeg da havde forventet de efterhånden havde rettet :)



Det er rigtigt at man kan benytte private-felter inden for den samme pas-fil. Jeg ved ikke om det var med vilje, men det har da sine fordele nogen gange. Hvis man virkelig vil have at et felt er privat, er der blevet tilføjet muligheden for at skrive strict foran private (og protected), som gør at et private-felt kun kan tilgås af klassen hvor feltet er deklareret.




ville jo lidt ødelægge hele pointen i private, men hvis ham der har lavet klassen ønsker at du skal kunne rette i det kan det jo være han har lavet en set til den eller en property til den.



Jeg ville have sagt det samme, men da jeg ikke har en døjt forstand på delphi og slet ikke vidste om protected fantes valgte at tie stille.



Ja men det var svaret på spørgsmålet. ;)
Man kan rent faktisk redigere i privat fra parent class.
Og der må jo være en mening med galskaben??. :roll:



Tak for svaret:D



t