Chefen spænder ben for open source

Tags:    it-nyheder

Livet er svært for amerikanske softwareudviklere, som må bruge hemmelige identiteter for at deltage i open source-projekter.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2101



Da "Zorros" arbejdsgiver ejer alle rettigheder til hans arbejde, må den frivillige open source-produktion foregå under radaren. Det skriver The Register.

Hvis man skriver under på en kontrakt der giver arbejdsgiveren alle rettigheder til alt man laver, selv i sin fritid, så er man simpelthen for snot dum.

Bortset fra det, kan det ikke være rigtigt at loven tillader folk at fraskrive sig den slags basale rettigheder.



Der er faktisk standard formulering i mange kontrakter, og hel lovlig. I min kontrakt står der at jeg hvis jeg i min fritid arbejder med noget der kunne tilhøre min arbejdsgivers nuværende eller fremtidige forretningsområde, så tilfalder rettighederne min arbejdsgiver. Jeg har vendt den med min fagforening og de siger at det er fuldt ud lovligt.





Og hvad skulle forsvaret for sådan en vanvittig restriktion väre?



Umiddelbart syntes jeg også at det lyder mærkværdigt at en arbejdsgiver kan tage rettighederne for ens fritids arbejde. Problematikken ligger vel egenligt i at en dygtig medarbejder kan lave konkurrance dygtig software som dermed vil kunne opfattes som en trussel for firmaet. Jeg kunne forestille mig at loven i sin tid er blevet vedtaget for at undgå dette. Man kunne også forestille sig at loven er blevet lavet for at forhindre medarbejder i at implementere firma bestkyttet teknologi uden for firmaets opsyn. Men det vil nok i de fleste tilfælde være svært at kunne bevise eller modbevise i en retsag.



t