Hvordan skal jeg lære mere?

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hej alle.
Jeg har for et par dage siden fået afsluttet html-tutorialen på html.dk, men føler ikke, at jeg er kommet meget videre end mit udgangspunkt overhovedet. Jeg startede med ikke at kunne noget, og nu kan jeg da lidt, men ikke ret meget. Det man har lært er meget grundlæggende: (indsættelse af billeder, links, baggrundsfarve osv). Det er jo meget simple ting alt sammen.

Nu er jeg tilfældigvis kæmpe Harry Potter fan, så tag et kig på www.azkaban.dk og se der. Jeg ved godt at det, at der er flash på forsiden har blikfang, men siden er stadig bygget rimelig godt op. Det kan man jo slet ikke, med det man har lært af html-tutorialen..

Jeg har læst tutorialen rimlig grundigt og ovenikøbet skrevet alle tagsene ned, men hvad gør jeg nu for at lære, at få en hjemmesiden med et fedt design og ikke bare tekst, der står på lige rækker.

Skal man i virkeligheden bruge et program, eller skal man gøre som html.dk siger: bruge notepad, som er det eneste rigtige program?

Hvad gør jeg???

Tak på forhånd

//Farver

Notepad...
Hehe nej, jeg vil ikke råde dig til at bruge notepad... hellere et program med code-highlightning...
Men jo, du skal kode ren (X)HTML. Hold dig fra programmer!!

Mit råd ville være at lære noget CSS som er det man bruger til at give en hjemmeside et design.

html.dk har vist en CSS tutorial...

jeg vil også råde dig til at kigge på: http://www.w3schools.com
De her RIGTIG mnage gode tutorials, dog på engelsk, men alligevel...

Til sidst må mit råd blive: Lav et øveprojekt...!
bestem dig for noget du gerne vil lave en hjemmeside om: Global opvarmnng? Din hund Otto...? bare et eller andet!

(BTW: Det er en god ide at kunne bruge et godt billedredigeringsprogram, da de fleste hjemmesider har masser af billeder... :)
Derfor vil jeg råde dig til at kigee på Photoshop eller GIMP)

De fleste af os bruger en simpel teksteditor. Til Windows kan jeg anbefale Notepad++ (ligesom Notepad, men med farver på tags så det bliver lettere at overskue).

Men, den bedste måde at komme videre på, er at komme igang. Tag et stykke papir og en blyant, og tegn en skitse over et nogenlunde simpelt, men stadig udfordrende og flot, design, og gå så igang med, bid for bid, at bygge det op i html. Hver gang du støder ind i et problem, du ikke ved hvordan du løser, så slår du det op på nettet, eller spørger her på siden.

Gør dette igen og igen, med mere og mere udfordrende design-ideer, og du vil være en mesterdesigner in no time.

God jagt!

Altså min er erfaring siger mig at hvis du virkelig vil lære noget så find et eller andet projekt som du brænder for. Du nævner selv at du er harry potter fan. Så prøv at gå igang med at lave en hjemmeside omkring det emne. og så sæt dig et mål at du gerne vil have den skal kunne det og det og så prøv at gå igang. Hvis der er noget du ikke kan finde ud af så kan du jo spørge herinde.

Det er meget nemmere at spørge eller finde ud af noget hvis det er for at løse et specifikt problem. Så istedet for at bare lære noget generelt html og CSS så har du nogle bestemte problemer og for at kunne løse dem er du nødt til at bruge det generelle, men det at du har et mål for øje gør det langt nemmere.

Okay, men det der med at prøve sig frem, hjælper det hvis man ikke kan ret meget?

Og Per og Frank I mener man skal eksperimentere, synes I så, at jeg skal vente lidt med CSS?

CSS er nærmest en del af HTML...
HTML er kun for opbygningen... Stiladset, men CSS er for designet!

Hvis jeg var dig, ville jeg få fat i et program der kan hjælpe dig med at huske alle de forskellige HTML tags, deres attributter og værdier, samt CSS egenskaber og værdier. Det er fint at have læst en masse HTML og CSS tutorials, men man lærer det kun rigtigt ved at bruge tingene, og så er det fint at få lidt hjælp, specielt i starten. Jeg vil være så flabet at anbefale et af mine egne programmer (mere info på http://www.tsw.dk/ ) :)

Det vigtigste råd har du dog allerede fået: Find et projekt du har lyst til at arbejde med, og brug det til at øve dig. Hvis du ikke brænder for et eller andet at bruge al din viden til, så vil den jo altid blot være teoretisk viden, og det er nu aldrig det samme som lidt praktisk erfaring :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Indlæg senest redigeret d. 05.05.2008 11:06 af Bruger #1
Okay, men det der med at prøve sig frem, hjælper det hvis man ikke kan ret meget?

Og Per og Frank I mener man skal eksperimentere, synes I så, at jeg skal vente lidt med CSS?

Du skal lære CSS sideløbende med HTML. Det er den eneste måde du kan blive hurtigt konkurrencedygtig. Ren HTML er mange år forældet, og kan ganske enkelt ikke bruges til noget i det moderne WWW.

Men ja, det hjælper altid meget. Det er det bedste og noget nært det eneste du kan gøre. Det vil være et helvede i starten fordi du ikke føler du kan en dyt, men lige pludselig får du slået hul på ballonen, og så fosser kundskaben ud. Prøv dig frem til det giver pote.

Men ja, Kasper har ret i at et program der kan huske tags for dig er en god hjælp for både begynder og øvede men dovne. Og kvaliteten af hans produkter er heller ikke til at tage fejl af. Hvis der havde været en version af hans programmer til mit operativsystem (Linux) havde jeg selv været storforbruger af TSW.

Jeg er faktisk lidt uening med Kasper. Jeg synes at du til at starte med skal lære alle tagsne i hovedet, og vænne dig til at kode uden. Senere hen når du har lært det, kan du så bruge sådan et værktøj til at kode hurtigere.

Men jeg synes det ville være en skam at blive vant til det så tidligt i forløbet.

Niklas, for mig at se er det frustrerende at skrive kode eller markup helt uden hjælp. Det tager længere tid og giver større chancer for fejl. Specielt det sidste er et problem for en nybegynder, da det kan være svært at regne ud hvad problemet er, når tingene pludselig ser forkert ud pga. et forkert stavet tag eller lignende. Jeg mener netop at IntelliSense og lignende teknikker hjælper en til at lære tingene hurtigere, og det jo altså ikke den store betydning om man kan huske hver eneste attribut for hvert eneste HTML tag, så længe man kan bruge enten sin editor eller manualer/dokumentation til hjælp :). Argumentet om at man skal lide i Notepad i det førte halve år, for at blive en god webkoder, har jeg aldrig fattet. Man tvinger heller ikke folk til at tage kørekort i en Lada fra 1979, bare for at de kan se hvor skidt det KAN være ;)

Mvh.

Kasper (TSW)

Hvad er den bagvedliggende grund for at du vil være god til design?

<< < 12 > >>
t