Ministerium viser interesse for USB-Linux

Tags:    it-nyheder

Flere uddannelsesinstitutioner har vist interesse for Linux Sticken, som danske Linos netop har lanceret. Også Undervisningsministeriet har henvendt sig.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2149



Skide smart og fornuftigt, hvis det nu skal være. Bare at der på linux-versionen er de tilfredsstillende hjælpemidler. Ordbog foreksempel.



Hvad er der så specielt ved netop denne Linux stick? USB-Linux har været kendt og brugt af utroligt mange mennesker verden over i årevis. Min første Linuxdistribution (bortset fra den Red Hat min morfar indoktrinerede mig med da jeg var lille) var Damn Small Linux - en af USB-Linux pionererne.

Bortset fra det er det også muligt at få USB-Windows..



Btw. Per. Sådan en USB-linux, kan man også gemme filer og installerer yderligere programmer på den?

Kom da lige til at tænke på at det jo enlig lyder helvedes smart at have sådan en med når man skal benytte skolens computere. Så har man alle de programmer som man selv ønsker, og alle sine filer :P



Ja, det kan man sagtens. Sålänge der er plads på sticket, selvfölgelig. Den monteres og bruges som var den en alm. harddisk.



Hvad med driverer? Grafikkortsdrivere plejer jo ofte at skulle installeres i Linux :S

Må lige hen må min skole og se om skolens it-system forbyder mig at kommme i bios.

Hvilke distro tilbyder det? Lyder sku meget sjovt :P



Du kan installere en hvilken som helst distribution på en USB-disk. Men Puppy Linux, Damn Small Linux, Wolvix Cup, FaunOS og den slags er direkte bygget med henblik på at kunne bruges overalt.

Grafikkortdrivere og andre drivere har præcis samme procedure som alle andre distributioner. Men man kan spørge sig selv hvor meget man har brug for 3D-grafik når man vil boote fra sit pendrive på skolens computer.. I skolen er det meningen man skal arbejde, ikke spille WoW ;)



He he Per. Vås vås. Selvfølgelig skal man da det :)



t