TDC's Play-kode er allerede knækket

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Nettet vrimler med muligheder for at bryde TDC's DRM-beskyttelse af Play-musikken.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2153



Det er sgu en glædelig nyhed. Så kan det være, jeg med ren samvittighed kan anbefale TDC i fremtiden. Selvom det ikke ligefrem er deres indsats.
Marketingsdirektør i rettighedsorganisationen IFPI Jesper Bay understreger dog over for Business.dk, at hvis brugerne ophæver DRM-beskyttelsen, så gør de noget ulovligt.

Det er ikke ulovligt at bryde en kopibeskyttelse for at kunne bruge sin lovligt købte musik. Det står nedfældet i dansk lov. Hvis en kopispærring forhindrer en i at afspille sit medie, er man fri til at bryde det, sålænge man naturligvis ikke videredistribuerer etc.

Er man FX Linuxbruger kan man ikke afspille DRM-krypteret musik, da det er afhængigt af Windows Media Player, hvor en brydning af DRM til dette formål ville være lovligt.

Så det den marketingsdirektør er ude i dér, er ren og sker FUD.



Vidste jeg ikke. Kan vi få noget mere dokumentation? En paragraf eller noget :)



og den relevante sektion af det link Martin henviser til lyder således:
I det omfang det er nødvendigt at omgå en kode eller kryptering for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd eller netradio i privatsfæren, vil dette ikke være omfattet af forbuddet. En privatperson, der fx har erhvervet en dvd-film, som ikke kan afspilles på open source-softwaresystemet Linux (men alene på fx Microsofts styresystem), vil efter de nye regler ikke blive forhindret i at bryde koden i det omfang, dette er nødvendigt for at kunne afspille filmen, herunder fordi vedkommende i sin computer ikke har Microsofts styresystem. Den ændrede ophavsretslov medfører heller ikke et forbud mod at bryde dvd-regionskoder. Det vil derimod ikke være tilladt at bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af dvd-filmen.




og den relevante sektion af det link Martin henviser til lyder således:
I det omfang det er nødvendigt at omgå en kode eller kryptering for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd eller netradio i privatsfæren, vil dette ikke være omfattet af forbuddet. En privatperson, der fx har erhvervet en dvd-film, som ikke kan afspilles på open source-softwaresystemet Linux (men alene på fx Microsofts styresystem), vil efter de nye regler ikke blive forhindret i at bryde koden i det omfang, dette er nødvendigt for at kunne afspille filmen, herunder fordi vedkommende i sin computer ikke har Microsofts styresystem. Den ændrede ophavsretslov medfører heller ikke et forbud mod at bryde dvd-regionskoder. Det vil derimod ikke være tilladt at bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af dvd-filmen.


Nu ved jeg ikke om det er gældende. Jeg har hørt at det er stadigvæk TDC der ejer musikken selvom du downloader den. Jeg ved ikke om det gør en forskel i denne sag. Fordi når du normalt køber en cd via nettet du henter, så køber du også rettighederne til denne ene cd, men du køber i princippet ikke tdc's musik, der er tilgængeligt gratis.

Det blev lidt kludret men håber i forstår :)



Følgende er et lille udsnit taget fra Tdc's abonnents vilkår, stk. 9.A


9. A. PLAY
PLAY giver kunden mulighed for via tdc.dk/musik at foretage download af musik fra udvalgte dele af TDC Musik. Den downloadede musik må kun anvendes til kundens eller den registrerede brugers eget private brug. Kunden opnår
brugsret til den downloadede musik, så længe kunden abonnerer på tjenesten.
Ved abonnementets ophør, bortfalder brugsretten til den downloadede musik.




Indlæg senest redigeret d. 07.05.2008 20:51 af Bruger #6559
Nu ved jeg ikke om det er gældende. Jeg har hørt at det er stadigvæk TDC der ejer musikken selvom du downloader den. Jeg ved ikke om det gør en forskel i denne sag. Fordi når du normalt køber en cd via nettet du henter, så køber du også rettighederne til denne ene cd, men du køber i princippet ikke tdc's musik, der er tilgængeligt gratis.

Det blev lidt kludret men håber i forstår :)

Uanset hvordan du anskaffer musikken, om du køber det på en CD, køber det via nettet eller anden vis, eller får det gratis, får du aldrig selve musikken. Det er altid rettighederne og muligheden til at afspille musikken til privat formål du får.

Denne ordning ændrer TDC PLAY's vilkår ikke på. Og loven vil således stadig tillade dig at bryde DRM'en hvis det forhindrer dig i at afspille musikken. Desuden betaler du stadig for musikken, via TDC-abonnementet.




Ja, men du ejer kun rettighederne så længe du er hos dem, så når du skifter har du ikke "lov til" at benytte den musik du tidligere har hentet.



Ergo må man vel bryde DRMen for at spille musikken, så længe man har abonnoment hos TDC. Når man så opsiger dette abonnoment, så skal man naturligvis slette musikken igen.



Artiklen siger ikke noget om at løsningerne til at knække den ondsindede DRM-beskyttelse også er gælende, hvis man ikke har adgang til at musikken (altså at du skal kunne lytte til musikken)... Ved i noget om det :S ? Er det er også løst, eller er det umuligt?



<< < 12 > >>
t