Find ID lige efter oprettelse?

Tags:    asp

Hej udviklere..

Jeg sider i en ret irriterende situation.

Jeg er ved at lave noget menu i en database, hvor jeg skal have oprettet to ting i to forskellige tabeller på én gang, og de skal linkes sammen med det samme, altså jeg skal bruge det unikke ID den ene ting får, og smide den direkte i den anden tabel..

Fx.

teksten "her er et indlæg" skal oprettes i tabellen "tekst" og samtidigt skal tabellen "find teksten" bruge id'et fra den første database med det samme..

Håber i forstår hvad jeg mener, og ved om det over hovedet er muligt?

Eksemplet oven for er KUN for at forklare, det har intet med mit system at gøre ;)



4 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Fandt selv løsning på mit problem - viste sig slet ikke at være nødvendigt med mit spørgsmål, skulle bare lige tænkte mig om en gang ;)



Der er sikkert andre der er interesserede i din løsning. Men hvis det er en mySQL database du skal have det næste AUTO INCREMENT id fra plejer jeg at gøre sådan her.

Fold kodeboks ind/udSQL kode 


I resultatet vil der være en kolonne ved navn Auto_increment som viser det næste id der vil blive oprettet.



Indlæg senest redigeret d. 08.06.2008 16:02 af Bruger #3275
Okay, tak Jonas, men læste mig lige til en anden metode også, som skulle være lettere at bruge..

Efter rs.update bér man bare om rs("id") hvis det er hvad den hedder, så får man id'et ;)



Den letteste metode for at hente id'et på sidst indsatte række er angivet for diverse sprog i en tidligere tråd: (inkl. direkte i SQL)

http://www.udvikleren.dk/Database/Thread.aspx/12/23085/LastPage/



t