Slut med el-ledninger: Intel viser trådløs energioverførsel

Tags:    it-nyheder

Om fem-ti år vil spoler blive bygget ind i vægge, så en bærbar computer kan få strøm overalt. Det forudser Intel, som har forfinet en teknologi til trådløs energioverførsel med relativt lille tab.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2480



Det ser mægtigt interessant ud. Helt klart en udvikling man bør holde øje med. Det giver mange muligheder :)

Selvom kommentarerne på siden godt nok er vigtige at læse også. Der er nogle ret gode guldkorn imellem.



Relativt lille tab, betyder i dette tilfælde 50%... Er alligevel en slat, hvis vi sammenligner med gode gamle kabler. Tror ikke denne metode bliver noget som virkelig bliver udbredt, i disse tider hvor der er så stor fokus på at spare på energien. Ideen med trådløs overførsel af energi er helt sikkert god, men jeg tror ikke på at det vil blive udbredt medmindre vi får en teknologi som har et meget lavere tab.



Jeg er helt overbevist om at man finder en metode til at raffinere teknologien inden den implementeres rundtomkring. Jeg vil skyde på at man vil være nået ned på omkring 25-30% tab om de fem-ti år der nævnes i artiklen, hvis der bliver arbejdet nok på det.



Enig med Per, det tror jeg også på. Jeg tror så til gengæld ikke at det vil erstatte almindelige strømkabler, i hvert fald ikke før at tabsprocenten er tæt på de 0. I mange tilfælde er det jo ikke et problem at have kabler, så mon ikke at det vil gå som med trådløst Internet: Noget der er godt i visse situationer, men i andre er det bedre med et kabel? :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Enig med Per, det tror jeg også på. Jeg tror så til gengæld ikke at det vil erstatte almindelige strømkabler, i hvert fald ikke før at tabsprocenten er tæt på de 0. I mange tilfælde er det jo ikke et problem at have kabler, så mon ikke at det vil gå som med trådløst Internet: Noget der er godt i visse situationer, men i andre er det bedre med et kabel? :)

Jo, det tror jeg er meget realistisk. Godt nok bruger alle i herhjemme trådlöst net, men der er sgu en del gange hvor jeg ville önske, jeg kunne kable mig op istedet (wifi har det nu engang med at väre ustabil noget oftere end kablet forbindelse). Det kan de gamle nedenunder, men den yngre generation på förstesalen må nöjes med det trådlöse.

Jeg kunne forestille mig at strömtilförslen via sådan en teknologi vil have cirka samme stabilitetsfaktor som wifi har nu -ergo noget der er rart at have, men ikke noget man skal sätte al sin lid til.



t