Oracles egen Linux i gigant-flop

Tags:    it-nyheder

En storstilet satsning på en egenudviklet Linux-variant, Unbreakable Linux, er endt som en fiasko for Oracle på trods af reklamer for 800 millioner kroner. Kun én procent af Linux-serverne kører på Unbreakable Linux.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2575



Wel, det er også begrænset hvor "egenudviklet" Unbreakable Linux er. Det er jo i realiteten bare en Red Hat, med enkelte patches for at optimere den til Oracle's databasesystem, med nyt navn.

Man må dog også sige at de har gabt over en ret stor mundfuld. Oracle er først og fremmest en databaseløsning. At de vil til at levere et fuldt Linux operativsystem virker som at skyde lidt for højt over målet. At de så, oveni hatten, vil til at konkurrere på Red Hats marked - Red Hat, et firma der fra dag 1 har leveret et Linux operativsystem, og har rigtigt mange års erfaring med netop det - virker en smule naivt på mig.

Med det sagt, så er der kun gået to år. Der skal nok nogle realiseringer og nogle genovervejelser til hos Oracle, men jeg tror ikke at Unbreakable Linux nødvendigvis er død. Red Hat var også tæt på at dø få år efter deres start, fordi de fandt ud af at Linux ikke var modent som hyldevare til almindelige mennesker - de skiftede så fokus til enterprises, og pludselig blev de et flagskibsprojekt og pragteksemplet på kommerciel, kompromisløs Linux, med mange ansatte og en sund økonomi. En lignende kovending er således mulig for Oracle's Linux, men der skal som nævnt ovenfor nogle realiseringer og genovervejelser til. Hvad de så skal komme frem til skal jeg ikke gøre mig klog på. Det lader jeg slipsedyrene om ;)



Indlæg senest redigeret d. 15.09.2008 20:07 af Bruger #8223
t