Google giver webapplikationer fuld desktop-power

Tags:    it-nyheder

Et nyt projekt fra Google vil gøre det muligt at køre x86-applikationer direkte i browseren. Native Client, som projektet kaldes, er dog endnu kun i sin barndom.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2840



Det lyder umiddelbart som om, vi er en del webappudviklere der kan se frem til at blive arbejdsløse når dette projekt modner :(



Native Client består af et plugin til en række browsere – Internet Explorer undtaget – samt en compiler fra open source-projektet GNU kaldet GCC.


Hvis det bare bliver ved det, tror jeg stadig vi kan beholde vores jobs. Tror også sikkerhedspørgsmålet vil holde en hel del mennesker tilbage.



Well...native er stadig en del mere besværligt at udvikle i end de fleste web sprog, så alene for at holde udviklingstiden nede regner jeg med at de fleste holder sig tilbage.

Men rart at man har muligheden til de programmer, som kræver mere adgang...og samtidig lidt af et mareridt. ActiveX var bestemt ikke et hit hos sikkerhedsfolkene.



Native Client består af et plugin til en række browsere – Internet Explorer undtaget – samt en compiler fra open source-projektet GNU kaldet GCC.


Hvis det bare bliver ved det, tror jeg stadig vi kan beholde vores jobs. Tror også sikkerhedspørgsmålet vil holde en hel del mennesker tilbage.

Som der står i artiklen, så er konceptet stadig på sine spæde stadier. Så man skal næppe regne med, at det "bare bliver ved det".



Tjah, jeg synes også at det lyder som noget ActiveX-agtigt, men heldigvis behøver man jo ikke at beskylde Google for bare at kopiere Microsoft - det er kun når det går den modsatte vej at luften bliver tyk af den slags beskyldninger ;)

Når det så er sagt, så bliver det da spændende at se hvad de kan få ud af det, men som Robert også er inde på, så er det jo ikke fordi at ActiveX har været helt let for Microsoft :)

Mvh.

Kasper (TSW)



t