Microsoft springer ud som open source-fan

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
En tidligere aggressiv attitude mod open source-software er afløst af flirteri. Nu har Microsoft både bidraget til open source-projekter og udsendt et open source-CMS.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2844



Jeg læste manchetten med stor skepsis.
Min skepsis mindskedes ikke af at læse artiklen. Dens sensationelle udformning virkede søgt. Det skulle ikke være første gang Microsoft har lavet noget "open source" (that is, gjort visse dele af kildekoden åbent for at folk kan _kigge_). Jvf. eksemplet i parantesen var jeg fortsat skeptisk da jeg gik ind på codeplex og kiggede på projektet. At det er skrevet i .NET skriger heller ikke ligefrem af åbenhed. Jeg synes det virker modstridende at skrive et åbent program til en lukket platform.

Da jeg åbnede op for downloaddelen, fordi jeg ville se licensen, var jeg også skeptisk overfor licensteksten.

Men jeg må sige, at jeg ikke kan få øje på nogen som helst plet her. Jeg kan selvfølgelig sige at det kun er pseudo-åbent, når nu platformen stadig er så OS-specifik og lukket at det gør ondt. Jeg kan også sige at det er latterligt ligegyldigt hvorvidt dette lille bitte demonstrations-projekt(som det bliver beskrevet som på codeplex) er åbent eller ej, når Microsoft stadig holder kortene til alt andet tæt på kroppen.

Men jeg orker ikke. CMS'et er åbent nok, skulderklap herfra.



Per, Per, Per. Du vil bare finde skeletter i skabet. .NET er ikke lukket, jvf. ECMA. Det er skam frit for enhver at implementere. C# er åbent. Det er ikke bare til Windows, Microsoft selv har lavet en version der kører på Mac, og Mono klarer det glimrende med Linux delen. Hvor fanden er det OS specifikke henne? Du lugter langt væk af en troll lige nu.



Per, Per, Per. Du vil bare finde skeletter i skabet. .NET er ikke lukket, jvf. ECMA. Det er skam frit for enhver at implementere. C# er åbent. Det er ikke bare til Windows, Microsoft selv har lavet en version der kører på Mac, og Mono klarer det glimrende med Linux delen. Hvor fanden er det OS specifikke henne? Du lugter langt væk af en troll lige nu.

Mono er for det første ikke mere en .NET implementation, end Wine er en Win32 implementation.

Har du prøvet at køre en ganske almindelig .NET applikaton over Mono? Det har jeg. Fx TSW Webcoder. Nej, det lader sig ikke gøre, for så skal programmet være skrevet og kompileret opad Mono til at starte med. Derfor er og bliver det platformsspecifikt, uanset hvilke buzzwords Microsoft prøver at smide efter det.

EDIT: Iøvrigt synes jeg du skal lade være med at komme med sådan noget impotent tilsvining, når du ikke engang har nærlæst mit indlæg. Jeg har skrevet det med meget stærk os af selvironi, men nogle mennesker SKAL bare finde skeletter i skabene.

Jøsses dog.



Indlæg senest redigeret d. 10.12.2008 20:23 af Bruger #8223
Ja, jeg har skam afviklet programmer kompileret med Microsoft's .NET compilers (både C# og VB.NET) på Mono. Lykkedes ærligt talt fint.
Problemet opstår når nævnte programmer forsøger at gøre brug af p/invoke, som SÅ gør det platform specifikt. Det kan Mono af gode grunde ikke håndtere under f.eks. Linux.
Jeg har haft med teknologien at gøre siden den var i beta, så jeg vil da, i det mindste selv, antage at jeg har nogenlunde styr på hvad jeg snakker om når der kommer til. ;)
Og jeg havde skam nærlæst dit indlæg, to gange endda. Og du minder mest af alt som en der bare skal brokke sig over et eller andet, specielt hvis det ikke lige helt passer ind i dit "pingvin puler paradis". ;)

EDIT: Havde skrevet kompileret med c, doh.



Indlæg senest redigeret d. 10.12.2008 20:32 af Bruger #345
Jeg læste manchetten med stor skepsis.
Min skepsis mindskedes ikke af at læse artiklen. Dens sensationelle udformning virkede søgt. Det skulle ikke være første gang Microsoft har lavet noget "open source" (that is, gjort visse dele af kildekoden åbent for at folk kan _kigge_). Jvf. eksemplet i parantesen var jeg fortsat skeptisk da jeg gik ind på codeplex og kiggede på projektet. At det er skrevet i .NET skriger heller ikke ligefrem af åbenhed. Jeg synes det virker modstridende at skrive et åbent program til en lukket platform.

Da jeg åbnede op for downloaddelen, fordi jeg ville se licensen, var jeg også skeptisk overfor licensteksten.

Men jeg må sige, at jeg ikke kan få øje på nogen som helst plet her. Jeg kan selvfølgelig sige at det kun er pseudo-åbent, når nu platformen stadig er så OS-specifik og lukket at det gør ondt. Jeg kan også sige at det er latterligt ligegyldigt hvorvidt dette lille bitte demonstrations-projekt(som det bliver beskrevet som på codeplex) er åbent eller ej, når Microsoft stadig holder kortene til alt andet tæt på kroppen.

Men jeg orker ikke. CMS'et er åbent nok, skulderklap herfra.

Hvis du synes det er at trolle, så er det vist dig der er en trold, og så gider jeg ærligt talt ikke spilde mere tid på at diskutere dig! Perler for svin...



Per, WebCoder kan ikke afvikles via Mono af et par grunde der hverken er MS' eller Mono's skyld - bare lige så der er styr på det :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Øf øf.

Men ja, det er at trolle når du, selvom du må erkende at det er "åbent nok" (hvad end det så er) stadig liiiige skal brokke dig lidt først, som en gammel kone i en kaffeklub. ;)

Ikke alt behøver at være åben, Stallman #2. :)



Det er fandengalemig noget forbandet svineri. Man kan ikke kritisere noget som helst Microsoft har lavet, uden at skulle svines af en horde af rabiate skiderikker. Det hænger mig efterhånden langt ud af halsen.

EDIT: Jeg nævnte Webcoder som et eksempel. Derudover: hvis .NET havde været *rigtigt* platformsuafhængigt, ville man være nødt til at gøre noget aktivt for at fucke krydsplatformskompatibiliteten op. Og det tvivler jeg på, at du har tid og lyst til, Kasper ;)



Indlæg senest redigeret d. 10.12.2008 21:09 af Bruger #8223
Ja, aktivt. Det kaldes [DllImport] (blandt andet).
Det er rimeligt platformsafhængigt da man refererer til en specifik dll man har lyst til at fedte rundt med. Det kan Kasper nu godt finde ud af, ikke gøre ham dummere end han er. :P

Man kan sagtens kritisere Microsoft, men nu synes jeg ikke dine tidligere udtalelser har været specielt upartiske hvad angår netop dem. Og at du, til trods for de rent faktisk har gjort det rigtigt, tilsyneladende, alligevel lige skal hive nogle godter op af posen, tyder jo bare på at du er en sur gammel kælling der har fået aftenskaffen galt i halsen.

Og fald ned knægt, ellers dør du bare for tidligt af hjertestop. Ikke alt skal tages så seriøst som du gør. ;)

Og dette var så det sidste jeg når inden det er sengetid. :)

EDIT: Det skal lige siges at Kasper gør brug af tredje parts komponenter til noget af det i WebCoder, så selvom at Kasper muligvis ikke selv direkte gør sit program platformsafhængigt, så kan de komponenter godt. (Og nej, min parser er ikke platformsafhængig! :D)



Indlæg senest redigeret d. 10.12.2008 21:46 af Bruger #345
per: du skal regne med at rigtigt mange ting til .net (3rd party) gør brug af en masse platformsspecifikke ting, da .net altid 'kun' har været til Windows platformen.

bl.a. kunne jegi kke forestille mig andet, end at de komponenter som TSW bruger til licensstyring mv. er skrevet platformspecifikt da man ikke har haft brug for andet fra producentens side.

Ikke lige just Microsoft's skyld og at fjerne alle muligheder for at bruge Win32 sammen med .net (ex. med DLL import mv.) ville være at skyde sig selv i foden med et raketstyr.

Det er fint at brokke sig over Microsoft og deres arbejde, man skal bare lige tænke over hvor fejlen ligger, da det ofte vil lige hos 3rd party.



<< < 12 > >>
t