Tekstredigering med mere...

Tags:    visual-basic

Hej, jeg er i gang med et tekstredigeringprogram, og har et par spørgsmål.

1. Jeg har fået lavet det sådan at når man forsøger at lave et nyt dokument, spørger den om man vil gemme sine ændringer, hvis man har ugemte ændringer. Og jeg har en "Exit" knap i File menuen, hvor den også tjekker det, men hvordan laver man en event til når folk prøver at lukke programmet, ved at trykke på krydset?

2. Når man klikker på "Tab knappen" på tastaturet, i ved den med en pil i hver sin retning, så ville jeg gerne have at der kom indryk i min tekstbox, men der sker bare ikke noget (der er ikke andre tekstbokse i programmet.

3. Jeg har også lavet sådan at man kan markere noget tekst, højreklikke og vælge "font" og så kommer der en "font dialog" hvor man kan ændre teksten, men hvordan laver jeg det med knapper? F. eks hvis man vil have fed tekst markerer men noget ofg trykker på "FED" knappen, og hvis man vil ændre skrifttype så klikker man på en dropdown-liste og vælger den skrifttype man vil. En del af dette spørgsmål er også hvordan man i en F. eks "ComboBox" får listet alle computerens tilgængelige skrifttyper.

4. Og sidst, så vil jeg spørge hvordan man får et dokument til at åbne rtf-dokumenter, og læse alle rtf-koderne.

Jeg har vsual basic 2008 og hvis nogen kan svare på bare et af mine spørgsmål, ville jeg være meget taknemlig. Jeg ved der er utroligt meget at svare på, men håber nu alligevel nogen forsøger.

Hilsen Marc



Indlæg senest redigeret d. 12.12.2008 00:45 af Bruger #14081
5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg tror jeg har fundet fejlen, man skal skrive e.cancel = true, du skal også havde skrevet:
Fold kodeboks ind/udKode 




Indlæg senest redigeret d. 12.12.2008 21:13 af Bruger #14029
nu ved jeg ikke hvad type "box" du bruger men hvis du ikke allerede gør det kan du bruge rich text box i stedet for en aldmindelig textbox, den vil kunne håndtere RTF og også ASCII så vidt jeg husker



Når du vil bruge krydset, skal du vælge eventen form closing.
Du bruger bare den kode du ellers har brugt, men du skal dog bruge e.Cancel = True til at undgå at programmet lukker ned.



Jeg har fået lavet eventen form closing, men jeg kan ikke ikke få e.cancel til at fungere. Er du sikker på det ikke er anderledes i vb 2008?



Indlæg senest redigeret d. 12.12.2008 20:27 af Bruger #14081
Ja, nu fungerer det med at lukke programmet perfekt. Tak for det :D

Og ja, jeg har en rich text-box, men når jeg ændrer font'ene i dokumentet og sådan noget, og gemmer det som et rtf-dokument, lukker programmet og så åbner dokumentet, så er font'ene tilbage til standarderne i rich text-boxen. Ved du muligvis hvordan man får den til at gemme font'ene og så videre?



t