Dansker fik stjålet 18.000 kroner efter virus på Mac'en

Tags:    it-nyheder

En trojaner til Mac OS X fik franarret en dansk studerende 18.000 kroner. Banken refunderer dog tabet.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2927



DET tror jeg ikke på. Jeg har nemlig hørt fra Apple at man slet ikke kan få virus på deres computere, så her må naturligvis være tale om en misforståelse. Det må være Windows han har kørt, det er vist nok det eneste OS der lukker vira ind, så vidt jeg har hørt!

</psykotisk-sarkasme>

Mvh.

Kasper (TSW)



Haha, det er da dejligt, at se nogen har humoristisk sans. Tilbage til sagen.

Vi vidste alle det ville ske før eller siden. Det slår et søm i kisten om Mac's sikkerhed. Jeg ved ikke hvor sikkert Mac er, fordelen er det ikke så udbredt, men det er så vidt jeg husker også en af de ting de spåede, der ville ske i 09.



>Vi vidste alle det ville ske før eller siden.

Jep!! ;)

>Jeg ved ikke hvor sikkert Mac er, fordelen er det ikke så udbredt, men det er så vidt jeg husker også en af de ting de spåede, der ville ske i 09.

Jamen naturligvis er det da en fordel. Jeg køber mig heller ikke en Lada og proklamerer at den er tyverisikret, bare fordi der ikke er nogen der gider at stjæle det gamle lort ;). Og nej, jeg mener ikke at OSX er noget lort, men det er klart at den største interesse for the bad guys ligger i det OS der er klart mest udbredt :)


Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 20.01.2009 21:46 af Bruger #1
jeg synes nu egentlig at Mac's markedsandele er rigeligt til at interessere virusudviklere og andre skarnsunger. Hvis jeg havde de ambitioner ville jeg da også synes der var idé i at målrette mig imod både Mac- og Windowsbrugere(selvom jeg nok ville slappe lidt af med Linux-vira lidt endnu :P).

Jeg er faktisk forundret over, at vi ikke har hørt om flere problemer end vi har.

Jeg tror ikke på, at Mac's "manglende udbredelse" er den væsentligste faktor i dens sikkerhed. Helt bestemt en væsentlig faktor, men ikke den væsentligste. Jeg tror Mac's måde at antage at brugeren er dum som en dør er en langt større faktor ;)
</flamebait>



>jeg synes nu egentlig at Mac's markedsandele er rigeligt til at interessere virusudviklere og andre skarnsunger.

Njarh, de er da i hvert fald ved at blive det, men vi skal ikke lang tid tilbage før det var så lille en procentdel at det vist kunne være ligegyldigt med det ekstra besvær :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Hvor stor er Apples markedsandel indenfor bærbare og stationære egentlig?



Hvor stor er Apples markedsandel indenfor bærbare og stationære egentlig?


Jeg ved ikke hvad den er for laptops og stationære hver for sig. Men i USA er deres markedsandel på ca. 20% og i resten af verden på ca. 10%.

Jeg kan forestille mig at det er flest laptops de afsætter, men det er ikke noget jeg kan bekræfte.



Jeg er ret overbevist om at det er laptops de sælger flest af, og størstedelen køber dem ikke fordi de føler en øget sikkerhed, men pågrund af de er lækre at se på - Hvilket de også er, samt lækre at bruge.
Macbooks er blevet langt mere udbredt blandt den almene befolkning, og det, tror jeg, vil resultere i en langt større stigning af malware rettet specifikt imod platformen.
Om det bliver det nye Windows tror jeg dog ikke - ActiveX og amatørprogrammører er og bliver et reelt problem (for at nævne en faktor).



t