Norske websites vil aflive IE6 med stor kampagne

Tags:    it-nyheder

Frustrerede norske webudviklere har fået nok af sløve besøgende, der stadig bruger den bedagede browser Internet Explorer 6. Nu går de største norske websider sammen om en kampagne, der skal sende IE6 i graven.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3021



Super godt initiativ. Jeg ville ønske, der var flere herhjemme der havde nosser til den slags. Men her har man jo den mentalitet, at hvis brugeren vil leve i stenalderen, så skal alle andre stå på hovedet for at rette ind efter det..



Ja... Man burde lave noget lignende herhjemme... :P



Der ER nu noget lignender herhjemme. http://drop-ie6.dk/ har startet den aktive kamp mod IE6 i Danmark, det eneste der mangler nu er opbakning. :)



Hmm.. Jeg mindes at have læst et sted, at MS ville "tvinge" brugere til at opdatere til IE8, medmindre man selv skjulte opdateringen, eller brugte en batch script som skjulte den..

Så hvorfor ikke bare gøre det samme i denne situation. De må da vel selv kunne indse at det er et stort problem?



Hmm.. Jeg mindes at have læst et sted, at MS ville "tvinge" brugere til at opdatere til IE8, medmindre man selv skjulte opdateringen, eller brugte en batch script som skjulte den..

Så hvorfor ikke bare gøre det samme i denne situation. De må da vel selv kunne indse at det er et stort problem?

Et problem er vel også, at der er firmaer, der har gjort det til sin corporate politik, kun at tillade sine medarbejdere at browse i IE6 - og at de dermed aktivt modarbejder de ellers tvungne opdateringer. Og så er der jo også det, at der stadig er en del, der bruger Windows-versioner fra det forrige århundrede, hvor IE7 og derover ikke virker - og folk er enten for uoplyste eller for religiøse til at turde røre ved Firefox eller lign. :)



Men hvis man så trækker de procent fra, som har IE6 på arbejdet. Så er der vel ikke så mange procent som sidder med IE6 mere?

Altså.. På mit arbejde sidder jeg på en pc med IE6. Men arbejdspladsen har filter på nettet, så jeg kan nærmest ikke komme ind på de sider jeg normalt bruger. Og sådan er det vel de fleste steder? - Det ville jeg da tro ihvertfald.

Men er det så sådan, at på Win 2000, der kan man ikke bruge IE 7/8 ?



Men hvis man så trækker de procent fra, som har IE6 på arbejdet. Så er der vel ikke så mange procent som sidder med IE6 mere?

Altså.. På mit arbejde sidder jeg på en pc med IE6. Men arbejdspladsen har filter på nettet, så jeg kan nærmest ikke komme ind på de sider jeg normalt bruger. Og sådan er det vel de fleste steder? - Det ville jeg da tro ihvertfald.

Men er det så sådan, at på Win 2000, der kan man ikke bruge IE 7/8 ?

Jeg kan ikke huske hvordan det er i Win 2k, men jeg ved at i win 95 og 98, som der sørgeligt men sandt er en del, der stadig bruger, er IE7 ikke brugbar. Personligt synes jeg at disse stenaldermennesker skulle tage og få fingeren ud og springe ud i moderne teknologi, men jeg er ikke verdenshersker, så det kan jeg jo ikke bare diktere - og det er da også godt det samme ;) Men på trods af at Firefox m. venner sagtens kan køre, bliver det heller ikke brugt - det virker jo i IE6, så hvorfor skifte? Folk forstår jo ikke, hvordan det vil gøre alting utroligt meget nemmere for udviklerne, at opdatere sin software indimellem. Men det er jo ikke noget browser-specifkt scenarie. Der var jo også den sag med Vista, hvor Microsoft havde fjernet en meget forældet driver til noget lydrelateret - og havde fået stor brok fra et firma, der var skiftet til Vista, fordi de nu ikke længere kunne bruge deres oldgamle callcenter-software, fra et firma der for længst var lukket ned - men de kunne ikke se, hvordan det var smartere at opdatere sin software, end at tvinge Microsoft til at inkludere en oldgammel driver i deres næste windows update.

The struggle continues ;)

Hvad angår arbejdspladser, så er det ikke mit indtryk at særligt mange steder filtrerer indholdet deres ansatte må se i arbejdstiden - de fleste arbejdspladser jeg har set, hørt om og arbejdet på, har der været lidt mere tillid til de ansatte end som så ;)



t