MsSQL - Få fjernadgang

Tags:    databaser

<< < 123 > >>
Hej alle sammen :)

Jeg står og skal have adgang til en MsSQL server fra en computer uden for det lokale netværk.

Jeg har nu prøvet med Microsoft SQL Server Management Studio Express at få adgang til serveren ved at indtaste IP'en som server navn samt login oplysningerne.

Problem er at den fortæller mig at programmet under standard indstillinger ikke tillader fjernadgang :(
Jeg har prøvet at slå alt til med Microsoft SQL Server Configuration Manager, men lige meget hjælper det :(

Er der nogen herinde som ved hvordan jeg får adgang til databasen? Det er lige meget hvilket program jeg benytter, bare det virker :) Ville dog ikke skade hvis det var et gratis program ;)



25 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ah. Du sagde ikke at det var et firma. Gjorde du :) Hvad for firma? Grunden til at jeg spørger er at jeg ved unoeuro.com fx oplevede at jeg heller ikke kunne få adgang til min database. Det var fordi jeg brugte mit "main" login, som jeg skulle bruge til alt andet, _undtagen_ databasen, som havde et andet, meget, meget lignende brugernavn!! Det er vel ikke der du tager fejl?



... Vær obs på at mssql express oftes, eller ved en standard næste -> næste -> næste install som man ofte udfører, installeres i en named instance. altså ip er ikke nok

/J


http://start-coding.blogspot.com/2007/11/make-remote-connection-for-ms-sql.html



Nu er det jo så også vigtigt at efter du har gjort alt ovenstående, at du er sikker på at du har åbnet for port 1433 på din server hvor du vil have fjernadgang til*.

* Porten skal være åbnet således at den accepterer "inbound traffic" altså så andre kan oprette forbindelse til den. Alt efter dit software samt hardware (firewall, router, osv.) kan dette gøres på flere måder. Især hvis du er bag en router så skal du OGSÅ lave en port forward på routeren som forwarder 1433 ned til din server, derved skal din server også have en statisk IP adresse.



Ja den er svær. Tog mig lidt tid at regne ud, men det kan lade sig gøre!! Du skal bare lige tweake Configuration Manageren lidt.
1. Du åbner Configuration Manager
2. I venstre side dobbeltkliker du på "SQL Server 2005 Network Configuration"
3. Nu skal du vist kun enable "TCP/IP" i højre side ved at højreklikke på den og trykke "enable"
4. Nu højre klikker du igen på "TCP/IP" i højre side og vælger "egenskaber"
5. Du skal nu enable den igen ;) under fanen "Protocol". Du skal faktisk svare "yes" til enable.
6. under fanen IP Adresses skulle Active og enable gerne sige "yes" alle sammen. Ydermere kan du vælge hvad for port der skal åbnes

Nu er det bare at genstarte servicen under "SQL Server 2005 Services" (højreklik på SQL Server (SQLEXPRESS) og tryk på "restart"




Mange tak for det gode svar, Martin :)

Desværre så virker det stadig ikke :(
Nogen idéer hvorfor? og hvordan man får det til at virke?

Jeg bruger forresten version 2008 (http://www.microsoft.com/express/sql/Default.aspx), hvis det gør nogen forskel ;)



Det tror jeg ikke det gør. Sad en gang med problemet i en time, hvor efter jeg slog windows firewall fra, og vupti så virkede det. Har du firewall på computeren?
Du kan også prøve at enable det andet som står sammen med TCP/IP i configuration manageren. Prøv det. Og husk: Du skal altid genstarte SQL servicen efter du har pillet en konfigurationen :) Det er god skik.



... Vær obs på at mssql express oftes, eller ved en standard næste -> næste -> næste install som man ofte udfører, installeres i en named instance. altså ip er ikke nok

/J



.. men det kan lade sig gøre!!


Heldigvis da :), ellers var det ikke særlig fedt.



Ja du skal selvfølgelig have åbnet for firewall og router på 1433, så du laver en route redirect til din databbase :) Men dette forklarer Kaare jo meget godt.



Tak for de altid gode svar :)

Kaare:
Jeg har nu åbnet for porten, men det hjælper stadig ikke :( Jeg kan dog hellere ikke lige se hvorfor den skal åbnes, når der min computer som skal have adgang til en database hos en anden. Så burde jo være hans port som skal åbnes, hvilket den også er blevet ;)

Martin:
Jeg har genstartet SQL, men det virker stadig ikke :(

Jokke:
Tak for linket. Desværre så virker hellere ikke det :(





<< < 123 > >>
t