Kina lukker for al adgang til Youtube

Tags:    it-nyheder

Uden varsel har de kinesiske myndigheder lukket for den kendte video-webside, der blandt andet indeholder mange tibetanske videoer.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3120



Vedrørende at Youtube er blokeret. Hvis man må være så provokerende:
Er der nogen forskel mellem Kina og Danmark på dette punkt.
Danmark censurerer Piratebay, Kina censurerer youtube.


(Ved selvfølgelig ikke rigtig min seriøse holdning, men skriver det bare lidt for provokerer jer).


Men i øvrigt. Kinas internet censur. Er den ikke generelt meget let at komme uden om med at benytte alternativ DNS-adresse og lignende?



Indlæg senest redigeret d. 25.03.2009 21:28 af Bruger #5097
Men i øvrigt. Kinas internet censur. Er den ikke generelt meget let at komme uden om med at benytte alternativ DNS-adresse og lignende?

Det ved jeg ikke. Jeg er ikke kinøjser, så jeg kan ikke udtale mig om det psykiske pres som de nok er under hele tiden (mht at bryde loven, straf osv).

Jeg føler mig på ingen måde provokeret. Danmark har censureret The Pirate Bay, og det er for galt. Dog er det ikke den eneste torrent side i verden.



Indlæg senest redigeret d. 25.03.2009 20:03 af Bruger #1151
He he. Vedrørende at Youtube er blokere. Hvis man må være så provokerende:
Er der nogen forskel mellem Kina og Danmark på dette punkt.
Danmark censurerer Piratebay, Kina censurerer youtube.

Jeg skulle mene at det at blokere for youtube, på grund af at noget af indholdet strider imod statens politiske agenda, er noget mere forfærdeligt, end det at blokere for piratebay, fordi det meste af indholdet strider imod menneskerettighedskonventionen (hvori blandt andet ophavsret er nævnt).

Men i øvrigt. Kinas internet censur. Er den ikke generelt meget let at komme uden om med at benytte alternativ DNS-adresse og lignende?

Du skal nok se, at sites der oplyser om den slags muligheder, også er blokerede, og så er det jo svært at vide ;)




Jeg skulle mene at det at blokere for youtube, på grund af at noget af indholdet strider imod statens politiske agenda, er noget mere forfærdeligt, end det at blokere for piratebay, fordi det meste af indholdet strider imod menneskerettighedskonventionen (hvori blandt andet ophavsret er nævnt).


Hvordan går det med retsagen om piratebay? lad os se om de rent faktisk laver noget ulovligt eller ej(hvis det er blevet afgjort, så er jeg lidt bagud :P)

For vis TPB viser sig ikke at være ulovlig(ved godt retsagen forgår i sverige, men har da hørt at man vil bruge dommen som argument vis en retsag skulle opstå i DK, da loven er meget ens på det punkt) Så er Danmark jo værre end Kina :P



Per: Ja i know. Det er også lidt derfor jeg skrev at jeg kun skrev det for at provokerer (gjord det i øvrigt måske ikke så meget alligevel).

Men hvis man ser meget praktisk og uanalyseret på det. Så er piratbay en søgefunktion til at finde noget man søger. Og det er youtube også.
Man kunne i Danmark sagtens jo vel også få censuret youtube, ved at bruge piratkopiringen som argument. På youtube findes der nemlig for eksempel også tonsvis af ulovlige film med mere.


Vedrørende det med DNS, så har du nok ret. Sandsynligvis er samtlige alternative DNS-adresser som offentligt tilbydes som en service på nettet vel også blokeret (hvis det kan lade sig gøre).

Det eneste til forskel er vel bare formålet....



Indlæg senest redigeret d. 25.03.2009 21:50 af Bruger #5097
Mht den kinesiske blokering:
Straffen for at bryde denne blokering er mig bekendt ret hård, hvilket jeg kunne forestille mig afskrækkede de fleste fra at gøre det.

Endvidere vil jeg tro Per har ret i, at 99.9999% af samtlige sites der måtte kunne forklare om det, er blokeret i Kina og såfremt sitet bliver hostet i Kina, er folket bag formentligt blevet smidt til en 'venlig' samtale med den kinesiske ordensmagt for brud på dit og dat, hvorfor sådanne sites formentligt super hurtigt bliver lukket. (hvis de hostes i Kina..)



Indlæg senest redigeret d. 25.03.2009 22:46 af Bruger #1330
Det er ikke bare DNS. Det er lidt lang tid siden jeg læse om hvordan systemet fungerede i Kina, men så vidt jeg husker er det skruet sådan sammen at der kun er meget få grænseovergange mellem det kinesiske internet og resten af verden, det gør det muligt at sætte filtre op på disse steder, og der filtreres på fire forskellige niveauer (DNS, TCP, IP og jeg kan ikke huske det fjerde). Til gengæld vil krypteret trafik til en ukendt server ikke blive blokeret, da det er krav fra udenlandske virksomheder som investerer i landet, så de kan køre deres VPN. Så en VPN til en udenlandsk server er så vidt jeg husker det man gør, hvis man er kineser og vil igennem firewallen.



enig, det er ikke bare dns, så kunne de klare det i deres hosts fil.

Lidt lige som vi ikke kan se lost afsnittene inde på www.abc.com (free episodes)..

Der skal en proxy, eller en vpn hvor man benytter standardgatewayen på stedet man ringer op til, som så skal ligge uden for kina.

Men så går det fucking langsomt med at hente.

/J



t