Forsvarskommissionen: Danmark skal lamme fjenden med cyberangreb

Tags:    it-nyheder

Danmark skal ikke længere blot kunne forsvare sig mod angreb på landets it-infrastruktur. Forsvarskommissionens rapport foreslår også en offensiv kapacitet inden for cyberangreb. God ide, synes socialdemokraterne.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3128



Jeg har som sådan ikke noget imod det, da der ikke er nogen der kommer til skade ved det. Hvis fremtidens krige kan udkæmpes primært som flamewars, så er det jo kun godt. ;)

Men jeg har svært ved at se, hvordan en stat som Danmark kan bruge et www-offensiv til noget.

»Hvis ikke vi passer på, er it-infrastrukturen en platform for terrorangreb, og i sådan en situation kan et forebyggende cyberangreb være en mulighed,« siger John Dyrby Paulsen.

For det første, så er vi efterhånden en del der er trætte af, at alt kan retfærdiggøres sålænge man putter ordet "terror" ind i sætningen. Dernæst: hvordan kan man udføre et forebyggende angreb på noget så decentraliseret som en cracker-celle? Crackere bruger jo normalt offentlige computere, bagdøre i universiteters maskiner, zombie-netværk og andre systemer, det tager lang tid at spore dem via(og til den tid er de over alle bjerge). At forestille sig at optrævle alle disse sløringslag og spore kilden til angrebet, allerede inden angrebet er begået, er jo ønsketænkning på linie med The Venus Project. Jeg tror, der er nogle politikere her, der har lidt for stor tillid til vores efterretningstjenestes formåen, eller sågar ganske enkelt har misforstået nogle helt basale regler for hvordan cyberkrigsførelse fungerer.



t