Æ, Ø og Å i Databasen

Tags:    databaser

Hej med jer herinde,

Jeg sidder med noget member signup til en side jeg er ved og udvikle. Jeg connecter fint og data der bliver udfyldt i min form funger godt.

Da jeg skulle teste lavede jeg for sjov en bruger kaldet Søren Banjomus og rigtig nok kom Søren Banjomus ind i min database, men nu hedder han bare Søren Banjomus. :D

Og så til sagens kerne. Kan jeg gøre noget ved det? Synes ikke det er så hensigtsmæssigt :)

På forhånd tak!

Rasmus Esbensen



Der har det betydning hvilket charset og collation der er valgt i databasen, jeg bruger latin1 og latin1_danish i min MySQL og så vises æ ø og å uden problemer



latin1_swedish_ci plejer jeg at bruge :)



Det kan jeg desværre ikke få den til. Jeg ændrer MySQL forbindelses-sammenkøring til latin1_danish_ci

Kollation på Databasen til latin1_danish_ci
Kollation på min tabel til latin1_danish_ci

Der sker det samme :(



Prøv at tilføj en ny bruger og se.-



Det er ikke kollation der er problemet. Hvis kollation var problemet ville ø'et være erstattet af et spørgsmålstegn, men her er det ø.

Problemet har med tegnkodning i forbindelsen til databasen at gøre. Løsningen kommer an på hvilken version af MySQL du kører.

I MySQL 3.x skal du selv håndtere tegnkodning. Der skal du bare sørge for at bruge den samme hele vejen igennem.

I MySQL 4.x skal du nogen gange selv håndtere tegnkodning og nogen gange ændrer MySQL den for dig. Kort sagt er du fucked hvis du bruger denne version.

I MySQL 5.x håndterer MySQL tegnkodningen for dig, og du skal bare som første query efter du har forbundet til databasen angive din ønskede tegnkodning. Jeg kan ikke huske syntaksen helt, det er så vidt jeg husker noget med SET NAMES.



Indlæg senest redigeret d. 29.03.2009 21:23 af Bruger #3143
Jeg tilføjede

mysql_query("set names 'utf8'",$dbc);

og så fungerede det fint. Tak for hjælpen alle :)



t