Illustrator, fireworks og photoshop?

Tags:    grafik webdesign

Hej :)

Ville lige høre hvad forskellen på adobe illustrator og photoshop egentligt er? Jeg har selv photoshop og bruger det til at lave både grafik og webdesigns i, men har hørt at fireworks skulle være bedre til webdesign delen?
Hvilke af programmerne bruger i selv og til hvad?

På forhånd tak.



For mit vedkommende bruger jeg photoshop til grafik, og opsætning af hjemmesiden.. Photoshop har et slice tool, som er super godt til at dele dit design op i de forskellige dele du skal bruge..
Illustrator bruger jeg til at lave logo'er, kort og andre ting som kræver brug af pen tool.
Og så er der den fordel at illustrator jo arbejder i vektorer, så du altid kan forstørre dit værk..



Er det pengene værd at investere i illustrator, når man allerede har photoshop?



hent en free trial og leg lidt med det...



Kunne man selvfølgelig gøre :) Hvad med fireworks? Nogle der har erfaring med det?



Kunne man selvfølgelig gøre :) Hvad med fireworks? Nogle der har erfaring med det?


Ja prøv at lej lidt med illustrator inden du køber det. Det er et super program, jo mere jeg arbejder med det jo glader blvier jeg for, at jeg købte det!

Det er super godt at arbejde med hvis du er grafiker, da det som tidligere nævnt arbejder med "vektorgrafik" og er non-destructiv. Så du kan trække og skalere det lige så tosset du vil!

Hvad angår Firefox, så er jeg blevet utroligt positivt overrasket over programmet! - det er ekstremt simpelt, og nemt at arbejde med, og oplaget at bruge hvis man skal lave elementer til ens hjemmeside. Det er udviklet som et program til at lave hjemmesider, så det er helt klart pengene værd hvis det er det der er planen.

Jeg vil foreslå du tager en trial på Adobes hjemmeside, og på samme tid, køber en mdr's forbrug af lynda.com - der er SINDSYGT godt, at bruge hvis du skal lære et nyt program at kende, der er ubegrændset materiale om alt fra programering til grafik. Mener at der alene til photoshop er mere end 40 timers materiale, der gennemgår alle værktøjer og workflow.

Hvis det så skulle interessere dig, så ville jeg købe Adobe Design Student Edition, til 160 dollars, og den indeholder alle programmer du skal bruge til hjemmesider og grafiske opgaver.

Men du kan selv prøve at kigge på det, det er kun for studerende, så det håber jeg du er! elelrs må du lade de 14.000 pakken ellers vil koste dig.

Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål

Held og lykke
Anders Therkildsen
MeMedia



Fireworks er lavet med fokus til webdesignere, og det betyder altså at der i forhold til photoshop (der mere har vægt på photoredigering) er flere begrænsninger omkring "Filters" og lignende.
Illustrator har mere fokus på illustrationer.

Nu kender jeg ikke sindsyg meget til IU og FW men de har i bund og grund meget til fælles og har du photoshop behøver du ikke de andre.
Dog er der nogle forskelle mellem dem.
- IU og FW arbejder med vektorer, hvilket gør det langt bedre at skalere.
- Photoshop er elendigt til at arbejde med tekst. Her har Fireworks store fordele (ifølge hvad jeg husker).



Tak for de gode svar :)



Hej Jesper,

Som de andre skriver, så er Illustrator et rigtig godt program at arbejde med hvis du skal arbejde med grafik, logo, logotype etc. Jeg er selv i gang med multimediedesign uddannelsen, og har fået øjnene op for hvor godt Illustrator også egner sig til webudvikling. Det giver mig en større frihed til at lave min egen slags font, logotype, illustration, vektor grafik etc., som PS ikke kan mestre på samme måde.

Selvfølgelig udmærker Photoshop sig ved billeder, og nu hvor de fleste websites er bygget op på billeder, så er der mange på studiet som udlukkende bruger PS.. Og de får noget rigtig fint ud af det. Dog har PS bare ikke de samme muligheder til grafisk design, og ikke lige så fleksibelt. Så det kommer meget an på hvad du skal lave, og hvilket slags site du skal lave.

Men fordelen ved de to Adobe programmer, er at du sagtens kan trække Illustrator filer over i Photoshop og gemme det i jpg, gif eller png.

Ved ikke om jeg er enig med Shafhn's udtagelse om at: 'Har du Photoshop behøver du ikke de andre'. Som sagt, det kommer meget an på hvad du skal lave. Kan kun opfordre dig til at downloade Illustrator, lege lidt med det og finde ud af at det er ret let arbejde med. Og det er ret sejt til webproduktion, hvis din hensigt er at lave logo, logotype osv. :)

Hvis du har downloadet Illustrator, kan du jo lige kigge på de her tutorials: http://www.ndesign-studio.com/resources/tutorials/. Har selv leget lidt med dem, og de giver en ok start på programmet. :)



Indlæg senest redigeret d. 10.04.2009 23:37 af Bruger #14274
Tak for svaret Tommy :) Tror jeg vil prøve at hente en trial og forsøge mig med de tutorials der. Det ser spændende ud.



Jeg vil anbefale dig Illustrator til logo'er / vektor. Pen-toolen er meget meget bedre!



t