Google sagsøgt for at bruge Android-navnet uden tilladelse

Tags:    it-nyheder

Det lille amerikanske softwarefirma Android Data har sagsøgt Google og de øvrige giganter bag Android-platformen for at misbruge Android-navnet. Google har tidligere fået afslag på Android som registreret varemærke.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3222



iPhone-sagen om igen.

Og ligesom iPhone-sagen ender det jo nok med forlig.



Det lille firma har jo ikke en chance... Men hvad pokker da, de kan få lidt penge ud af det.



Det lille firma har jo ikke en chance... Men hvad pokker da, de kan få lidt penge ud af det.

Ikke en chance? De har da loven på sin side - de kan kræve ligeså mange penge de vil, og hvis Google synes det er for meget, så bliver de nødt til at ændre navnet. Længere er den ikke.



Er sådan set enig med Per. Det her er noget der sker hele tiden. Lyder lidt som om firmaet bare gør det for at presse penge ud af de store firmaer.

Men på den anden side undre jeg mig at man overhovedet kan stille krav op navnet "Android". Det er jo i virkeligheden et ord for en robot der er lavet sådan den ligner et mennske.
Syntes bare det er lidt ligesom hvis Tele2 stillede krav på ordet "tele", selv om det er et ord der er et ganske almindeligt ord.

Btw. syntes jeg også at have hørt lignende eksempler hvor store firmaer bevidst stjæler enormt gode navne, da et forlig (og det bliver det altid) intet er i forhold til navnets værdi. Man kan ikke sige det, men det kunne også skyldes googles valg. Hvis man ser det for den side af.



Indlæg senest redigeret d. 05.05.2009 00:29 af Bruger #5097
Jeg ved godt det med de har loven på deres side men helt ærligt... (nu kam jeg ikke huske det præcise tal) men 42 firmaer eller sådan af den kaliber... Tror i virkelig på han vinder sagen? De indgår nok nærmere noget med et eller med 10 - 20 millioner og en tavshedsærklæring for ikke at få det frem i medierne igen...



Jeg ved godt det med de har loven på deres side men helt ærligt... (nu kam jeg ikke huske det præcise tal) men 42 firmaer eller sådan af den kaliber... Tror i virkelig på han vinder sagen? De indgår nok nærmere noget med et eller med 10 - 20 millioner og en tavshedsærklæring for ikke at få det frem i medierne igen...

Retssager har noget at gøre med loven, ikke hvem der sidder på de forskellige sider. Hvis loven giver ham ret, så vinder han selvfølgelig sagen.

Men selvfølgelig bliver det et forlig udenom retssalen, som vi også har sagt hele vejen igennem - det er nemmere og billigere for alle parter. Nemmere og billigere for Google - de får lov at bruge navnet mod et mindre vederlag, der sikkert vil kunne tjenes ind ved at spare på papirklipsne et års tid, og nemmere og billigere for Android Data - de slipper for at skulle betale i dyre domme for advokater og at skulle igennem en årelang retssag.

Præcis det samme skete dengang et lille firma der solgte telefoner de kaldte IPhone's, sagsøgte Apple for at have udgivet iPhone uden athave spurgt om lov.



Det lille firma kom først, ergo har de ret til navnet. Bare fordi man er stor har man ikke mere ret til et navn.
Det kan godt være at det lille firma bare gør det for at få penge ud af det. Det havde jeg også gjort!!! Mange penge, og Google er åbenbart ligeglade, for de ved godt at hvad det er de roder sig ud i hvis de går imod loven i USA. Så kan der kommet et forlig. Det betyder også at de villige til at betale for navnet, så derfor skal det lille firma bare sætte prisen meget, meget højt!!!
Jeg håber at de gør det. Jeg elsker Google for det de står for, men dette er lige en tand for groft. Der er mange andre gode navne derude.



t