Tekst på i banner.

Tags:    grafik webdesign

<< < 12 > >>
Min ven har lavet dette banner her, som jeg så gerne vil have tekst i, som bliver til menuen.

Problemet er:

Når min ven laver tekst på banneret og gemmer banneret, så blvier det et billede. Dvs jeg ikke kan lave de effekter med teksten, fordi det nu er blevet til et billede. Hvordan kan jeg løse dette problem ?



11 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Rettelse til Morten:

CSS:
Fold kodeboks ind/udCSS kode 


HTML:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 


.billede skal ændres til #billede, eller id="billede" skal ændres class="billede"



Det kan jeg ikke anbefale - de forskellige browsere tolker <br/> forskelligt i højde i px.

Lav en ekstra DIV inden i billed DIV'en, og giv den margin top :D



Hvis du bare har din tekst liggende inde i den div med billedet som baggrund skal du ikke bruge margin.. Så skal du bruge padding. Så kan du sagtens flytte rundt på teksten uden at skrive smide endnu en div ind i :)



Du bruger f.eks. divs.

CSS:

.billede
{
background-image:url(billedeurl);
}

HTML:

<div id="billede">Tekst</div>



Indlæg senest redigeret d. 06.05.2009 21:07 af Bruger #14124
Min ven har lavet dette banner her, som jeg så gerne vil have tekst i, som bliver til menuen.

Problemet er:

Når min ven laver tekst på banneret og gemmer banneret, så blvier det et billede. Dvs jeg ikke kan lave de effekter med teksten, fordi det nu er blevet til et billede. Hvordan kan jeg løse dette problem ?


Du skal fjerne skriften fra grafikken, altså lige få din makker til at stikke dig et stykke grafik uden.

Så gør du noget ala;

<div style="width: [bredde]px, height: [højde]px;position:relative;background-image:url('url');"><a href="#" style="display:block;width: [bredde2]px, [højde2]px;position:absolute;"><span>din tekst</span><a/a>
</div>

Brug så anchorets left, right, top, bottom egenskaber til at positionere teksten oven billedet.

[højde] = billedes bredde;
[bredde] = billedes bredde;
[bredde2] = breddere end teksten, hvis du bruger left.
[højde2] = bare inden for det område der skal være "klikbart, hvis det skal være et link, ellers sætter du bare egeskaber på <span> tagget

/J




Nu har jeg fået min tekst oven på billedet, nu skal jeg så få den til at være nederst på billedet. Jokke, jeg kender ikke tilleft, right, top bottom i html, da hvis jeg gør det i mit style bliver hele billedet rykket ned, det er kun teksten, som der skal rykkes ned.



Hvis du bruger div, så kan du bruge en top margin



Jeg kan ikke få det til at virke, sådan her ser det ud lige nu:

<div class="billede">tekst</div>
Hvor er det så jeg skal sætte min "bottom margin: xxpx;" ind ?



det gør du i din CSS

.billede
{
background-image:url(billedeurl);
margin-top: antalpx;
}



Men det er så billedet der bliver rykket, det er selve skriften der skal være længere nede på selve billedet.



Indlæg senest redigeret d. 13.05.2009 16:33 af Bruger #14838
<< < 12 > >>
t