Stendød open source-uddannelse i Nykøbing F. genoplives

Tags:    it-nyheder

Datamatikeruddannelsen på CELF i Nykøbing Falster genåbner til efteråret efter at have været lukket siden 2007. Grundpillen er stadig open source og spilprogrammering.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3237



Det ser superinteressant ud.

Dog forstår jeg ikke helt koblingen mellem open source og spilprogrammering. Bevares, man kan sagtens lave open source spil med open source værktøjer, men det er da ikke ligefrem der, der er flest jos at hente når man har et diplom?



Jeg tror Open source delen er mere koblet på Linux som operativt system i stedet for Microsoft. Hvis de så også bliver undervist i opsætning af servere i det, så vil jeg mene de står godt, hvis de formår at få det til at skalere. Så vil det være en stor mulighed for at få Linux til at overtage MS i serverlokalet.



Jeg tror Open source delen er mere koblet på Linux som operativt system i stedet for Microsoft. Hvis de så også bliver undervist i opsætning af servere i det, så vil jeg mene de står godt, hvis de formår at få det til at skalere. Så vil det være en stor mulighed for at få Linux til at overtage MS i serverlokalet.

Jojo, og jeg hilser skam også uddannelsen velkommen, det er et godt modspil til den meget Microsoft-dominerede IT-uddannelsessituation vi har idag - men jeg er stadig ikke klar over koblingen mellem Open Source/Linux og så spiludvikling. Det minder lidt om at have en uddannelse hvor man skal lære html og at skrive device drivers. begge dele ganske nyttigt, men hvor er koblingen?



Jojo, og jeg hilser skam også uddannelsen velkommen, det er et godt modspil til den meget Microsoft-dominerede IT-uddannelsessituation vi har idag - men jeg er stadig ikke klar over koblingen mellem Open Source/Linux og så spiludvikling. Det minder lidt om at have en uddannelse hvor man skal lære html og at skrive device drivers. begge dele ganske nyttigt, men hvor er koblingen?


Nej koblingen er ikke så nem at se, men hvis man kan skrive device drivers, så må du vel også have lært en masse der forudsætter dette? Så jeg synes der er en kobling, da spilprogrammering kræver en god portion forståelse af det almene.



Spændende og modigt initiativ, men ser ikke meget formål i at satse på en open source/linux uddannelse. Realistisk er der 2-3 % der kommer til at arbejde med det i hverdagen. Man må indse at hvis man vil arbejde med IT så er der stort set kun Microsoft vejen (specielt som nyuddannet). Som nyuddannet ville det være komplet umuligt at sætte en hel afgangsklasse i arbejde, hvis de var uddannet kun i Linux/open source (som applikationer til linux). Hvis man allerede ved dette (og det bør man som uddannelsesinstitution) hvordan kan man så retfærdiggøre uddannelsen (det var sikkert også derfor den lukkede i første omgang) overfor studerende der tager den i den tro at de kan få et arbejde efterfølgende? Det er en arrogant holdning der ikke har hold i virkeligheden, en holdning drevet af idealer og ikke af hvordan verden hænger sammen.



t