Mærkelig opførelse af æ ø å karakterne

Tags:    asp

Hej,

Jeg arbejder på en større side som pludseligt begyndte at vise mine åøæ-tegn fra Access database mærkeligt.

Mit statiske html-tekst bliver vidst rigtigt, men alle æåø-tegn hentet fra Access databasen bliver til mærkelige tegn. F.eks. bliver ø til ø (selvom tegne er rigtige i selve databasen)

Skifter jeg min encoding fra iso-8859-1 til UTF-8, vises mine udtræk fra databasen rigtig, men mit statiske tekst får lavet æøå om til spørgsmålstegn.

Gemmer jeg til/opdater jeg databasen, igemmen mine form´s så bliver tegne forkerte, i database, under UTF-8, men rigtige under iso-8859-1.

Nogen der ved hvad der sker her? :S

Her er et Stykke kode af min top include fil:
Fold kodeboks ind/udKode 


Mange tak for hjælpen :)
(Er ny her så ved ikke helt hvordan det med point virker, men prøver bare at tildele nogen)



3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal bare sørge for at dit html-dokument, den editor du skriver html/asp i og din database har samme charset encoding - de eksisterende data i databasen vil stadig være gemt i den forkerte encoding selvom du ændrer databasens overordnede encoding, så du skal enten sætte dataene ind igen eller konvertere dem. Jeg er ikke så erfaren udi Access så jeg kan ikke give dig mere specifikke instruktioner.



Indlæg senest redigeret d. 12.05.2009 20:22 af Bruger #8223
Hej,

Jeg arbejder på en større side som pludseligt begyndte at vise mine åøæ-tegn fra Access database mærkeligt.

Mit statiske html-tekst bliver vidst rigtigt, men alle æåø-tegn hentet fra Access databasen bliver til mærkelige tegn. F.eks. bliver ø til ø (selvom tegne er rigtige i selve databasen)

Skifter jeg min encoding fra iso-8859-1 til UTF-8, vises mine udtræk fra databasen rigtig, men mit statiske tekst får lavet æøå om til spørgsmålstegn.

Gemmer jeg til/opdater jeg databasen, igemmen mine form´s så bliver tegne forkerte, i database, under UTF-8, men rigtige under iso-8859-1.

Nogen der ved hvad der sker her? :S

Her er et Stykke kode af min top include fil:
Fold kodeboks ind/udKode 


Mange tak for hjælpen :)
(Er ny her så ved ikke helt hvordan det med point virker, men prøver bare at tildele nogen)





Havde simplehen strippen koden helt ned til selve udtrækket og jeg så at det så virkede.

Jeg Fandt frem til at det var en af mine include files der lavede bøvl i det.

Ved ikke om den var blevet gemt i en forkert charset eller hvad, men det virker da nu :) Efter at havde lavet en nu include fra og kopieret den samme kode over.



t