Cowi: Ja, man kan snyde med digital eksamen

Tags:    it-nyheder

Cowi bekræfter, at det er muligt at snyde sig til et godt resultat i den eksamen folkeskole-elever er igennem i dag, men firmaet tilføjer, at snyd vil blive afsløret af log-filerne. Det bliver dog mere end svært, mener sikkerhedsekspert.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3253



Nu har min kone der er IT ansvarlig på en skole, været med i forløbet i forbindelse med alle de problemer der har været, og hun er ikke ligefrem imponeret over at det firma får lov til at fortsætte.
Hun har bl.a. måtte stå overfor 100 elever der sad ved computerne og ikke kunne logge ind, at sige at eksamen er aflyst, vi tager den på den gamle måde i morgen!!!



Det er ligesom om der hviler en forbandelse over det offentlige - uanset hvad det handler om, så træffer de altid de mest hjernedøde IT-beslutninger man kan, og vælger de mest inkompetente leverandører.

Den udtalelse fra cowi er jo hul i hovedet. Hvis de logfiler skal være brugbare, er man nødt til at have nogen der sidder og tjekker dem - jeg tvivler oprigtigt på at de har nogen ansat til at læse samtlige logfiler igennem fra samtlige skoler, for at se om der er nogen der snyder. De logfiler bliver jo med al sandsynlighed kun taget i brug, hvis der i forvejen er mistanke til at en elev snyder, og at den mistanke når helt ud til Cowi - og hvordan skulle man få mistanke til at der bliver snydt, medmindre nogen rent faktisk ser det ske?

Men altså, det er jo ikke første gang en leverandør af et IT-produkt forsvarer sig med at "det er ikke en bug, det er en feature!!".



Sådan set enig.

Man kunne håbe at der bliver invisteret penge i at udvikle et lille program der gennemgår samtlige log-filer for snyd med denne metode. Men det er nu også lidt tvivlsomt. Det er nemlig ikke lige let at få ændret en elevs karakter når han endelig har fået eksamenspapirene i hånden.



Nåehhh det er planlagt, det er ligesom snydekoder til spil!!!

Nu har min kone også en flok til eksamen i dag, men de sidder allesammen ved computere som komunens IT afdeling har sat op, så det begrænser vel muligheden for at snyde.



Nåehhh det er planlagt, det er ligesom snydekoder til spil!!!

Nu har min kone også en flok til eksamen i dag, men de sidder allesammen ved computere som komunens IT afdeling har sat op, så det begrænser vel muligheden for at snyde.

Nej det var bare et simpelt XSS angreb.. så det kan gøres fra stortset alle PC'er.. :P



t