Ny version af Chrome med 30 procent hurtigere Javascript

Tags:    it-nyheder

Google er klar med version 2.0 af browseren Chrome. Blandt forbedringerne er en toptunet udgave af Javascript-motoren V8, som skulle være 30 procent hurtigere. Men stadig er det ikke muligt at bruge tilføjelsesprogrammer.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3276



Er der nogen der er skiftet til Chrome?



Nøh.. Jeg bruger i hvert fald stadig Firefox! Det kan da godt være man kan loade Java hurtigere, men jeg skal have mine Add-Ons ellers går jeg helt i selvsving :D



Jeg har kørt Chrome siden betaen kom ud. Lækker browser.

Jeg kan godt nok ikke mærke de 30% ekstra endnu, men der er kommet en del ekstra, gode features med i den sidste update. Såsom flydende scrolling med middle click, og autocompletion i tekst felter



Jeg har heller ikke skiftet til Chrome. Men det kan jeg meget vel komme til. Syntes vært fald Google gør det godt. Især er jeg dybt imponeret for hvor gode at Chrome er til at udnytte pladsen på skærmen. Statusbaren er, for eksempel, efter min mening et for længst forældet fænomen, som FF og IE også snart bør fjerne.
Men plugins er stadig noget noget man ikke kan leve uden. Så det skal de simpelthen have ordnet.

Er der btw. nogen der ved hvor meget af browseren der er open-source? Javascript-motor-vidunderet V8 er vel ikke?



Indlæg senest redigeret d. 24.05.2009 23:33 af Bruger #5097
@Shafh - Så vidt jeg ved, er det hele - og jo, javascript motoren inkluderet, du kan faktisk hente hele kilden og benytte motoren til... lige præcis hvad du måtte have lyst til.



Jeg har heller ikke skiftet til Chrome. Men det kan jeg meget vel komme til. Syntes vært fald Google gør det godt. Især er jeg dybt imponeret for hvor gode at Chrome er til at udnytte pladsen på skærmen. Statusbaren er, for eksempel, efter min mening et for længst forældet fænomen, som FF og IE også snart bør fjerne.
Men plugins er stadig noget noget man ikke kan leve uden. Så det skal de simpelthen have ordnet.

Er der btw. nogen der ved hvor meget af browseren der er open-source? Javascript-motor-vidunderet V8 er vel ikke?

Det er lidt et spøjst koncept, for selve Chrome-browseren er ikke open source - det er en lukket binary som man kun kan få adgang til hvis man accepterer Chrome EULA'en.

Men al kildekoden til Chrome udgives som et selvstændigt projekt der hedder Chromium, og dette inkluderer også V8 (Google har ved flere lejligheder udtalt at de håber andre browser-skabere vil implementere den så vi kan få en bedre javascriptoplevelse - og så deres egne javascript-baserede services bliver bedre på tværs af browsere) og at hente koden derfra er frit for alle uden at du behøves acceptere Chrome EULA'en - jeg kan ikke huske hvilken licens Chromium er under, men det er vist noget BSD-agtigt noget.

Er der nogen der kender nogle Google-uafhængige Chromium distributioner? Jeg har indtil videre kun kunnet finde en tysk en, der sigter efter at fjerne spionadfærden i den originale kode, hvor hjemmesiden var svær at navigere fordi den kun var på tysk. Er der andre alternativer, udover at sidde og modificere og compile selv? :)



Okay. Per ja, der findes jo browseren Iron fra SRWare, som vist er specielt har fokus på privatlivet... Du kan se browseren her:
http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php

Lyder lidt underligt med det underlige licens koncept. Hvilken fordele har google i at dele Chromes licens op i hvis type licens, og kildekoden som en helt anden? Kan være det er nogle skatte eller økonomiske grunde til det?


Btw. undre det mig enlig også at der ikke har været nogen "Linux-hackere" som har ændret styresystemet sådan at det kan køre i linux. Burde da være lidt i open-sources ånd, nu når Cromium er udgivet med fri kildekode.



Indlæg senest redigeret d. 25.05.2009 15:18 af Bruger #5097
t