Microsoft har lært lektien: Tilbyder IE-fri Windows 7 i EU

Tags:    it-nyheder

Microsoft vil undgå at EU-Kommissionens undersøgelse forsinker Windows 7 og vil derfor sælge Windows 7 i EU uden Internet Explorer.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3334



Det er da bedre end ingenting..



Spørgsmålet er om ikke det her er "ingenting" - menig mand ved ikke hvordan man henter programmer ned fra internettet uden en browser. Hvordan vil menig mand i EU skaffe Firefox eller Opera hvis der ikke er en Internet Explorer på skrivebordet de kan gå online med?



Skal man ikke være en temmelig stor Microsoft hader for at insistere på at få Windows uden fx Internet Explorer eller Media Player? Og bør man i så fald overhovedet benytte Windows? I mine øjne er det et latterligt krav, og hvis jeg var Microsoft, ville jeg tage mig til hovedet over at skulle udgive software i versioner som ingen rigtigt er interesseret i. Jeg kan lige se det for mig nede i Fona:

"Så hvad er forskellen så på de her to?"

"Ja altså den ene er uden Internet Explorer, det program du bruger til at gå på Internettet med, og den anden er med"

"Okay, hvor meget sparer jeg så ved at tage den uden Internet Explorer?"

"Ikke en krone"

Gad vide hvilken version de fleste vil vælge :)

Jeg har personligt brugt Winamp lige siden det udkom, og aldrig brugt Windows Media Player. Alligevel kunne jeg da aldrig finde på at vælge en version uden - det virker bare dumt :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Altså der er jo den væsentlige forskel at når du køber en computer, så kan producenten selv vælge hvad der skal være på. Og jeg tror ikke du skal være bange for at en producent kan finde ud af at installerer en browser, Per. :P
Tænk på at lang de fleste mennesker jo får deres styresystem når de køber deres pc.

Udover det handler det her, Kasper, jo ikke om hvor mange der vil vælge Internet Explorer og Windows Media Player. Det handler vel om hvor vidt Microsoft udnytter sin dominans på styresystems-markedet til også at styre markedet for medie afspillere og browsere. EU Komissionen brokker sig jo nok ikke hvis folk vælge at sætte flueben i felterne for at installerer de to programmer. Men syntes da det er fint at man kan vælge selv.

Udover det forstår jeg enlig da godt at man vælger Media Player fra, hvis man for eksempel godt kan lide iTunes. Og hertil forstår jeg slet ikke hvorfor du mener man ikke bør tage det valg hvis man køre Windows. For mig er et styresystem og en browser og en medie afspiller tre dybt forskellige ting.

Pt. er der jo heller ikke at gøre med at man ikke kan installere IE Med W7E. Det kan da vel bare aktivt fravælges.



Indlæg senest redigeret d. 13.06.2009 10:06 af Bruger #5097
Hej Shafh,

Første del af dit indlæg kan jeg desværre ikke forstå, men det lader heldigvis også til at være rettet imod Per, så det springer jeg over :)

>Udover det handler det her, Kasper, jo ikke om hvor mange der vil vælge Internet Explorer og Windows Media Player. Det handler vel om hvor vidt Microsoft udnytter sin dominans på styresystems-markedet til også at styre markedet for medie afspillere og browsere.

Jeg er med vilje ikke kommet ind på hvad der ligger til grund for dommen og om den er fair eller ej, men udelukkende på at jeg synes at den del af straffen er latterlig. Jeg vil stadig påstå at antallet af folk der med fuldt overlæg vælger en version af Windows uden IE og/eller WMP er forsvindende lille, og derfor synes jeg at det er latterligt at Microsoft skal bruge ekstra penge på at fremstille og distribuere en sådan version.

>EU Komissionen brokker sig jo nok ikke hvis folk vælge at sætte flueben i felterne for at installerer de to programmer. Men syntes da det er fint at man kan vælge selv.

Mig bekendt kommer disse N/E versioner af Windows HELT uden den pågældende software, så det ikke er et spørgsmål om "flueben", men om at skulle hente softwaren fra nettet og selv installere den. Ret mig hvis jeg tager fejl :)

>Udover det forstår jeg enlig da godt at man vælger Media Player fra, hvis man for eksempel godt kan lide iTunes.

Det kan man og man har alle dage kunne det. Jeg valgte WMP fra for 10 år siden, og valgte Winamp i stedet. Firefox's markedsandel på Windows viser vist også fint at mange mennesker ikke har nogen problemer med at foretage et valg selv.

>Og hertil forstår jeg slet ikke hvorfor du mener man ikke bør tage det valg hvis man køre Windows. For mig er et styresystem og en browser og en medie afspiller tre dybt forskellige ting.

Huh? Mig bekendt kan jeg da bare afinstallere WMP hvis jeg ikke bryder mig om at det ligger på min computer? Jeg har taget et valg: Det har ingen betydning, for jeg bruger alligevel Winamp til at afspille min musik :). Nu bliver det endda muligt at afinstallere IE i Windows 7, men hvis jeg ikke kunne leve med IE på min computer, så kunne jeg jo passende have valgt et andet OS. Hvor stor en del af Windows skal EU bestemme over? Skal jeg henvende mig til EU for at få dem til at tvinge Microsoft til at lave en version uden Notepad, så mine chancer for at sælge dem en WebCoder licens stiger en lille bitte smule? Skal de lave en version uden calc.exe, så flere mennesker køber en lommeregner?

>Pt. er der jo heller ikke at gøre med at man ikke kan installere IE Med W7E. Det kan da vel bare aktivt fravælges.

Den del forstår jeg desværre heller ikke.

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 13.06.2009 10:20 af Bruger #1
Den første del er ellers forholdsvis simpelt producenten må selv bestemme hvad der skal være på!
Lige nu bliver Windows bundlet med IE, og producenten må IKKE afinstallere det. Men nu må producenten selv vælge hvilken browser der skal på. Om det så skal være FF, Chrome, IE eller Opera.



well, jeg forstår godt grunden til at EU sætter de her krav til Microsoft - Microsoft sidder på så en enorm del af markedet, og det betyder at næsten hele verden er afhængig af Microsoft og deres produkter, fordi de ikke er kompatible med konkurrenternes. Problemet er ikke så meget at Microsofts produkter ikke er kompatible, problemet opstår når Microsoft "kontrollerer" 80-90% af verdens IT-infrastruktur, økonomisk set, og at folk ikke kan komme ud af det uden meget store økonomiske tab. Dette er et problem, og det er noget EU bør skride ind overfor.

...Men sammenlignet med ovenstående skrækscenarie, så synes jeg altså at IE og Media Player præinstalleret er så sølle bagateller, med tabet for konkurrende udbydere værende så marginalt, og for verdensøkonomien så ikke-eksisterende, at det altså kan være ligemeget. Det her er jo bare et udtryk for at EU ikke kan/vil/tør/orker at gøre noget ved det store problem, og så skrider ind overfor de her små bagateller for at se ud som om, de gør noget ved problemet. Ligesom når DF og Konservative lover højere straffe til forbrydere ;)



Hvorfor ikke bare lave en genvej på skrivebordet når man har installeret Windows. Man klikker på den og den henter en online liste med browsere. Så kan man vælge en og den henter browseren og installerer den, og sletter genvejen (sig selv)?



Hvorfor ikke bare lave en genvej på skrivebordet når man har installeret Windows. Man klikker på den og den henter en online liste med browsere. Så kan man vælge en og den henter browseren og installerer den, og sletter genvejen (sig selv)?
Fordi hr. og fru Clausen ikke ved hvad forskellen på de forskellige muligheder er. De bruger bare hvadend der nu lige følger med.

Og folk som du og jeg der kender forskellen og selv vælger, vi behøves ikke sådan et "brugervenligt" interface :)



Ja det kan jeg godt se problemet i.

Faktisk syntes jeg slet ikke der er noget problem med IE i windows. Dem der har brug for en anden browser skal nok finde ud af at installere den nye og afinstallere den gamle.

Hvis de bliver tvunget til at fjerne IE, så synes jeg os de skal fjerne WMP, Notepad osv..

Hvad med explorer? den skal vel osse fjernes? Der findes alternativer.

Det virker som om man bliver straffet af at være succesful




Indlæg senest redigeret d. 13.06.2009 16:47 af Bruger #14645
t