Mac-klon-producent sagsøger Apple for monopolmisbrug

Tags:    it-nyheder

Psystar, der producerer hardware til at køre Mac OS X, går igen rettens vej for at få løst bindingen mellem Mac-hardware og OS X. Apple har nemlig en dominerende markedsposition for dyre computere, lyder søgsmålet.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3566



har Linux så også monopol på at have små markedsandele? O.o

jeg synes målet er ædelt. det giver ikke nogen mening at Apple skal have lov at slippe afsted med at binde sit OS til specifik hardware. Anklagen om at de har monopol på bærbare over X antal dollars er måske bare lidt vattet.

Så hvis jeg som den eneste begynder at udbyde laptops til præcis 6666 kroner, så har jeg pludselig "monopol" på det "marked"? Jeg synes man skal passe meget på med at kaste så kraftfulde udtryk i grams. Det ender bare med at vande ud. Ligesom "personlig frihed" og "tryghed" er blevet det i kølvandet på de seneste terrorlove.



har Linux så også monopol på at have små markedsandele? O.o

jeg synes målet er ædelt. det giver ikke nogen mening at Apple skal have lov at slippe afsted med at binde sit OS til specifik hardware. Anklagen om at de har monopol på bærbare over X antal dollars er måske bare lidt vattet.

Så hvis jeg som den eneste begynder at udbyde laptops til præcis 6666 kroner, så har jeg pludselig "monopol" på det "marked"? Jeg synes man skal passe meget på med at kaste så kraftfulde udtryk i grams. Det ender bare med at vande ud. Ligesom "personlig frihed" og "tryghed" er blevet det i kølvandet på de seneste terrorlove.


Ja. Apple er lidt i floden med sig selv. De ladder helst ikke andet software eller hardware komme ind over deres eget. Og elsker at tage 20gange overpris for en mac book, som kan lige så meget som min gamle 0.5GHz processor.



har Linux så også monopol på at have små markedsandele? O.o

jeg synes målet er ædelt. det giver ikke nogen mening at Apple skal have lov at slippe afsted med at binde sit OS til specifik hardware. Anklagen om at de har monopol på bærbare over X antal dollars er måske bare lidt vattet.

Så hvis jeg som den eneste begynder at udbyde laptops til præcis 6666 kroner, så har jeg pludselig "monopol" på det "marked"? Jeg synes man skal passe meget på med at kaste så kraftfulde udtryk i grams. Det ender bare med at vande ud. Ligesom "personlig frihed" og "tryghed" er blevet det i kølvandet på de seneste terrorlove.


Ja. Apple er lidt i floden med sig selv. De ladder helst ikke andet software eller hardware komme ind over deres eget. Og elsker at tage 20gange overpris for en mac book, som kan lige så meget som min gamle 0.5GHz processor.

For det første er det noget sludder at deres hardware ikke kan mere end en gammel 0,5'er.

For det andet er det da rigtigt at de er de eneste der sælger computere til den pris - men hvad har det med monopol at gøre? "Dyre laptops" er sguda ligeså lidt et marked som "laptops med blåt chassis" er det, det kan man da ikke have monopol på.

Der er intet andet end sund fornuft der forhindrer andre leverandører i at begynde at sælge laptops til den pris.



t