Load thumbnail og KUN thumbnail fra JPG

Tags:    c#

Jeg har ledt og ledt efter en metode til at loade et thumbnail fra et jpg billede, men kan kun finde thumbnailImage (c#) dog er der det problem at thumbnailImage loade hele billedet og generer så et thumbnail hvilket tager lang tid.. I billeder taget med digital kameraer er der et lille thumbnail som man kan nøjes med at loade, men hvordan gør man det i c#?? Nogen der ved det.

Mvh
Ulrik

man gemmer en thumbnail udgave af billedet på harddisken automatisk, og indlæser det istedet næste gang.

Noper der er gemt et thumbnail i JPG filer der er taget med digital kamerarer og det er det jeg vil loade.... Det er ikke mig der gemmer de filer der skal hentes.
Ulrik

I såfald gemmer kameraerne dataen progressivt, så du ikke skal indlæse det hele, eller også er det i jfif/exif format, og hvis det er tilfældet er er thumbnailen maximalt 255x255.

hvis du google exif og c# så giver det en rimelig mængde løsninger og ideer.

TAK TAK... det er jo tit det man søger efter der er fejlen...
<code>
Image GetThumbnail(string path)
{
FileStream fs = File.OpenRead(path);
Image img = Image.FromStream(fs, false, false);
bool propertyFound = false;
for (int i = 0; i < img.PropertyIdList.Length; i++)
if (img.PropertyIdList == THUMBNAIL_DATA)
{
propertyFound = true;
break;
}

if (!propertyFound)
return null;

PropertyItem p = img.GetPropertyItem(THUMBNAIL_DATA);
fs.Close();
img.Dispose();
byte[] imageBytes = p.Value;
MemoryStream stream = new MemoryStream(imageBytes.Length);
stream.Write(imageBytes, 0, imageBytes.Length);
return Image.FromStream(stream);
}
</code>

Her er funktionen der virker :)

Ulrik

dog er der det problem at thumbnailImage loade hele billedet og generer så et thumbnail hvilket tager lang tid

Er det ikke også det din metode gør? åbner det fra en stream? læser du ikke også bare billedet?

Indlæg senest redigeret d. 15.09.2009 10:33 af Bruger #2730
Jo, det giver ikke mening at bruge den metode der. Her læses hele billedet ind for at finde ud af om der findes en thumbnail, hvorefter at der bliver lavet logik til at omforme thumbnail dataen.

Der er vist ikke det helt store at spare i det trick der.

t