Flere CPU-kerner tvinger udviklere over i funktionelle sprog

Tags:    it-nyheder

JAOO: Flerkerne-problemet vil i det lange løb tvinge programmører til at kode i funktionelle sprog. Sådan lyder spådommen fra Haskell-manden Simon Peyton-Jones.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3666



Jeg kunne godt tænke mig et menneskeligt forståeligt eksempel på noget praktisk anvendelig kode i et funktionelt sprog. Jeg kan udelukkende finde avancerede algoritmer og højt teoretiske beskrivelser overalt i mine google endeavors.

Er der nogen her med erfaring udi et funktionelt sprog der kunne vise mig et Hello, World program eller lignende?



Per:
"Hello World" i F#:
Fold kodeboks ind/udKode 


Men når det så er sagt, så er de funktionelle sprog her jo netop for at løse de besværlige algoritmer mv.

Forcen ved F# er jo så at du nemt kan integrere det med andre .net sprog og så nøjes med at benytte F# de steder hvor man kan drage nytte af de funktionelle sprog :)



Indlæg senest redigeret d. 08.10.2009 12:49 af Bruger #1330
Ah. Så funktionelle sprog skal ses som et værktøj til at lave libraries, som objektorienterede sprog så kan binde sig opaf til de tunge opgaver?



Ja :)

Det er i hvert fald det Microsoft forsøger med F#, da det er en sindssyg ide at omskrive applikationer til fuldt ud at bruge F# (selvom det dog er muligt), fremfor blot at skrive de libraries der skal til for at udføre de tunge opgaver :)



t