Microsoft-ansat: Windows 8 bliver et 128-bit styresystem

Tags:    it-nyheder

Næste version af Windows, efter nummer 7, bliver tilsyneladende udviklet som et 128-bit styresystem, på trods af at der endnu ikke findes hardware, som understøtter mere end 64 bit.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3673



Hvorom jeg tror dette er en and (selvom det da i og for sig ikke skulle være en dum idé at implementere 128-bit support i sit OS allerede nu, så man er dækket ind og iøvrigt sikkert kan komme over nogle interessante problemstillinger ved multikerneprocessore på vejen), så får det jo en til at tænke på når standarden for computergrej engang er 128 bits. Vil simple opgaver som tekstbehandling og så videre gå lynende stærkt? Næppe, for jo mere hardware udviklerne har at rutte med, des løsere bliver de med frås.

I Amiga-dagene kunne man have et ret stort spil på et par disketter. Idag er vi næsten oppe i dobbelt-DVD sæt. Man kan så argumentere for at spillene idag er langt mere avancerede og derfor kræver mere hardware, men så kan vi tage et kig på Commodore 64 og demoscenen, og se beviset på at man kan presse hardware til at yde helt absurde ting, hvis man optimerer sin kode ordenligt og kan sit shit. Et mere moderne eksempel er Unity til iPhone, hvor man har skubbet grænsen for hvad folk forventer er muligt at få en iPhone til at præstere, gennem seriøse optimeringer og brug af enhver resource. Det kunne både Linux, Windows og BSD-udviklerne (jeg vil slet, slet ikke indrage Mac OS X i den diskussion, de er fuldstændigt tabt hvad angår maksimal ydeevne af hardware) lære en masse af. Vi, folket, vil sgu gerne have smæk for skillingen når vi køber hardware der er 100 gange stærkere end det man brugte til at sende den første mand til månen.



Multithreaded programmer vil være konge! Selvom Vista's undersystem pt. kan bruger/det bruger 2 kerner. Men et spil med 2 kerner eller flere ville jo være konge, jeg tør ikke tænke på hvad der så ville komme :D



Er den eneste forskel ikke hvor meget ram de kan indeksere? Jeg kan godt se at der begynder at komme mere end 4GB ram i computere, men mon ikke der går noget tid før der kommer over 16exabytes, som 64bit processere kan indeksere, i? Hvor lang tid ude i fremtiden regner de med windows 8 kommer til at være?

Er der andre fordele ved et 128bit OS?



Er den eneste forskel ikke hvor meget ram de kan indeksere? Jeg kan godt se at der begynder at komme mere end 4GB ram i computere, men mon ikke der går noget tid før der kommer over 16exabytes, som 64bit processere kan indeksere, i? Hvor lang tid ude i fremtiden regner de med windows 8 kommer til at være?

Hvornår Microsoft vil være klar med afløseren for Windows 7 er ikke meldt ud, udover at Steve Ballmer har sagt, at det ikke bliver før 2012.




t