Dell overgiver sig: Refunderer Windows-licens

Tags:    it-nyheder

Efter to måneders kamp er det lykkes en brite at få Dell til at refundere udgiften til en Windows-licens. Pengene donerede han til Linux-udvikling. I Danmark er en tilsvarende sag endt i retten.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3703



Det er løgn. Kan man det. Kors skulle jeg havde gjort med min bærbar (i tilfælde af at han får medhold)



Hvis Poul-Henning Kamp også får medhold, så tror jeg snart at PC fabrikanterne begynder at konstruere nogle licenser, hvor at det ikke kan lade sig gøre. Ellers ville alle Linux brugere jo bare begynde at gøre dette.



Problemet er vel også at det stadig ikke kan betale sig for PC producenterne at levere deres maskiner med andet end Windows. Det virker i hvert fald ikke som om at de initiativer der har været, for at sælge PC'er med Linux installeret, har været nogen bragende succes, synes jeg :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 21.10.2009 09:36 af Bruger #1
Problemet er vel også at det stadig ikke kan betale sig for PC producenterne at levere deres maskiner med andet end Windows. Det virker i hvert fald ikke som om at de initiativer der har været, for at sælge PC'er med Linux installeret, har været nogen bragende succes, synes jeg :)


Hvis de så bare ville sælge UDEN et operativ system, så ville jeg være tilfreds. At tvinge en Ubuntu ned i halsen på folk er lige så forkert. Jeg vil købe en maskine, ikke software.



Jeg er da lidt ligeglad med hvad der på.

Men helst Windows, så kan man jo selv skifte til Linux og tilbage igen.



Kan alle PC producenterne fremover så ikke bare tilføje Windows EULA som et 'Jeg accepterer dette...' når man bestiller og derved 'tvinge' Windows med?



Problemet er vel også at det stadig ikke kan betale sig for PC producenterne at levere deres maskiner med andet end Windows. Det virker i hvert fald ikke som om at de initiativer der har været, for at sælge PC'er med Linux installeret, har været nogen bragende succes, synes jeg :)

Der er ikke noget i vejen for at der er Windows med istedet for FreeBSD eller Linux eller ReactOS eller HaikuOS eller [you name it]. Det er klart at man som producent selvfølgelig helst vil bundle sin hardware med den mest efterspurgte software...

...Sålænge man kan få Windows refunderet hvis man ikke vil bruge det. Og det siger Windows EULA'en udtrykkeligt at man kan, så naturligvis har producenterne bare at hoste op når forbrugeren gør brug af den rettighed. Det er der ikke noget hokus pokus over :)

Men, Kasper, lige præcis Dell har jo overvejende success med sine Ubuntu-baserede laptops i USA. Så helt dødt er præinstalleret Linux nu heller ikke på markedet.



Hvis de så bare ville sælge UDEN et operativ system, så ville jeg være tilfreds. At tvinge en Ubuntu ned i halsen på folk er lige så forkert. Jeg vil købe en maskine, ikke software.

Jeg kan ikke helt se hvad problemet er ved en computer med en Linux distro pre-installeret? Det er jo gratis! Folk kan bare fjerne det hvis de ikke gider at have det. Windows er noget andet, det skal folk betale for. Problemet er jo ikke at man tvinger folk til at bruge Windows, for det er der ingen der gør, problemet er derimod at man tvinger folk til at betale for Windows. Det er i hvert fald sådan jeg ser på det.

Men at sælge computere uden et styresystem ville være fedt, fordi at folk på den måde bliver tvunget til selv at tag et valg om hvilket styresystem de vil bruge.



t