Avis: Microsoft presser S til at sige ja til OOXML

Tags:    it-nyheder

Ifølge Berlingske Tidende har Microsoft forsøgt at presse socialdemokratiets it-ordfører til at sige ja til firmaets dokumentformat OOXML i det offentlige. Det skulle være sket gennem personlige kontakter højere oppe i geledderne.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3760



Så for at opsummere:
Først bestikker Microsoft en masse folk til at stemme JA til OOXML i ISO. Derefter kræver Microsoft en dansk politiker fyret og sender et langt smædebrev, fordi han indfører Open Office i den kommune han har ansvaret for. Og nu kommer der tys-tys opkald til politikere der har at gøre med OOXML/ODF beslutningen.

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig en reaktion på dette fra nogle af Microsoft-tilhængerne her på forummet. Hvordan går dette i spænd med den sædvanlige sang om at Microsoft "bare har et bedre produkt", når der nu så tydeligt er tale om korrupte forretningsmetoder? Microsoft har jo ingen som helst respekt for den demokratiske process, ser det ud til.



Nu skal man jo ikke tro på alt hvad man læser, skal man?

Jeg kunne forestille mig at jeg var i din gruppe af "Microsoft tilhængere", men det ER jo altså ikke det samme som at jeg går ind for hver eneste ting Microsoft gør. Det er værd at huske på, hvis man ynder at råbe op om generaliseringer og fordomme :). Hvis historien er 100% sand, så synes jeg naturligvis at det er forkert - længere er den egentlig ikke. Jeg mener dog at man bør huske på 3 ting, når man sammenligner moralen for store, stygge Microsoft med diverse OpenSource projekter:

1. Microsoft er ét, stort firma - der er fokus på alt hvad de gør! Der er ikke nødvendigvis samme mængde fokus på deres langt mindre modstandere.

2. De er der for at tjene penge. Det et noget lettere at sætte sig op på den høje hest og være hellig, hvis ens formål er at sprede gratis software, i forhold til at drive en gigantisk virksomhed, som beskæftiger tusindvis af mennesker.

3. Fordi en person i Microsoft Danmark gør noget dumt, er det jo ikke det samme som at Microsoft i sin helhed er nogle dumme svin. Den procentvise chance for at nogen gør noget dumt stiger unægteligt for hver ansat man har, og Microsoft har trods alt et par stykker. Det er jo ikke nødvendigvis det samme som at denne dansker har taget imod direkte ordrer fra Bill Gates med horn i panden.... nej vent, det er vel nærmere Steve Ballmer i dæmoniserer for tiden ;)

Intet af det ovenstående skal opfattes som en accept af det de har gjort (hvis de har gjort det) - jeg siger bare at man er oppe imod lidt større udfordringer når man er så flabet at lave et kommercielt produkt OG tage penge for det, end når man laver Linux eller Firefox og fortæller alle at man bare vil skabe en bedre verden for os alle!

Mvh.

Kasper (TSW)



Det var nu ikke så meget dig, Kasper, som det var et par andre stykker herindefra, som jeg har observeret taler i meget farvede gloser om at open source vil ødelægge verden og at Microsoft er det eneste rigtige. Jeg vil ikke nævne nogen navne, men jeg tror godt selv rette vedkommende ved hvem der er tale om :)

Og klart nok Kasper, men nu findes der jo også virksomheder derude der klarer sig og beskæftiger tilsvarende mange mennesker, uden at:
1) bestikke sig igennem godkendelsesprocedurer
2) kræve kunder der vælger konkurrende software fyret
3) bruge mafiametoder til at få presset sit format igennem

Vil du iøvrigt mene at det er den ene og samme person der står bag alle disse tre ovenstående tiltag?

Og selv hvis det var; Microsoft er netop ét, stort firma. Firmaet er centraliseret og topstyret, og der er derfor meget bedre kontrol med den enkelte medarbejders færden og gebærden end der nogensinde kan være i et open source projekt. Det betyder at Microsoft som virksomhed skal stå til ansvar for hvad deres medarbejdere foretager sig. At de medarbejdere der står bag de ovenstående tiltag endnu ikke er blevet meldt fyret, må stå som det tavse vidne til at Microsoft som virksomhed bakker op om deres medarbejderes tvivlsomt etiske beslutninger.



t