Hvordan er det at arbejde med programmering?

Tags:    snak

Hej. Jeg har nu brugt en del af min fritid på at programmere og jeg regner med at få en uddannelse og et job inden for området. Jeg er også ved at skrive en OSO opgave, så jeg tænker, at nu ville være et godt tidspunkt at spørge. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvordan det er at arbejde som udvikler Hvad er forskellen på at programmere som hobby og som job?

Er der stor forskel på hvordan de forskellige jobs man kan få er? For man forskellige jobs alt efter om man tager den ene relaterede uddannelse eller den anden?

Helt generalt, hvordan er hverdagen som professional(det hedder det vel, når det er ens job?) udvikler?



10 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
At programmere på et kontor er lidt en anderledes oplevelse end at programmere freelance og at programmere som hobby.

På hobbyplan har du sjældent andre end dig selv at stå til regnskab for. Spøjst nok betyder det faktisk at kode du skriver i din fritid er af højere kvalitet end det du skriver på dit arbejde - mange arbejdspladser har nemlig meget lidt forståelse for hvorfor kode skal være "pæn" - kunder er mere fokuserede på features, og vælger oftest den udbyder der kan levere flest features hurtigst - så for at være konkurrencedygtig ender man tit ud i et tidspres der betyder at arbejdsgangen kommer til at præges meget af beskidte hacks.

Ikke dermed sagt at man kun kan få job som slamkoder, men du ender sandsynligvis ud i at skrive en del slam i løbet af en professionel karriere - men samtidig skal det være solid slam der ikke knækker så let som ingenting.

Medmindre du selvfølgelig arbejder som datalog og IT-arkitekt, i hvilket fald fokus stortset kun ligger på "den rigtige måde", snarere end at levere en række features.



Det kommer virkelig meget an på hvor man arbejder og hvad man laver der. Der er mange typer job inden for IT-branchen og selvom man tager en uddannelse som datalog, så er der ikke noget i vejen for at man breder sig ud til andre ting senere hen. Der er også utrolig stor forskel på hvordan man arbejder med tingene og hvor meget ansvar og indflydelse den enkelte har.

Hvor jeg arbejder, arbejder vi i små agile scrum-teams i en flad struktur. Det vil sige at man har stor indflydelse på hvad man laver og hvordan det skal laves. Der kommer ikke nogen med en lang kravspecifikation som man bare skal programmere. Det er en kreativ proces hvor man skal komme frem til den bedste løsning og udføre den.

Men der er en ting som er fælles for alle arbejdspladser i IT-branchen: Man skal være god til at samarbejde. Og man skal være god til at samarbejde med mange forskellige mennesker. Både nørder, salgsfolk og folk med forretningssans.



Det er det samme som ethvert andet job, man møder klokken 8, går hjem klokken 16. Indimellem holder man møder og programmerer, meget som hvis man lavede alt muligt andet på et kontor :-)

Det er mere indholdet man skriver på computeren der er forskelligt :-)



På hobbyplan har du sjældent andre end dig selv at stå til regnskab for. Spøjst nok betyder det faktisk at kode du skriver i din fritid er af højere kvalitet end det du skriver på dit arbejde - mange arbejdspladser har nemlig meget lidt forståelse for hvorfor kode skal være "pæn" - kunder er mere fokuserede på features, og vælger oftest den udbyder der kan levere flest features hurtigst - så for at være konkurrencedygtig ender man tit ud i et tidspres der betyder at arbejdsgangen kommer til at præges meget af beskidte hacks.

Jeg har det omvendt. Det kode jeg laver for mig selv på hobbyplan er der normalt ikke andre end mig selv der skal læse og vedligeholde, der er ingen der betaler mig for at lave det "pænt", og resultatet er derefter. Den kode jeg laver på mit arbejde er der mange der skal læse og vedligeholde over en periode på mange år, så det er vigtigt at den bliver lavet ordentligt.

Der er muligvis ingen der vil betale folk for at lave "pæn" kode, men funktionel, vedligeholdelsesvenlig og fejlfri kode har det med at være "pæn".

Med hensyn til at arbejde som programmør: Udover at skrive kode skal du også: Læse om det du skal arbejde med, designe din software, snakke med andre om hvad de vil have, og hvem der laver hvad, og hvordan det skal hænge sammen. Du skal teste, debugge og verificere. Alt i alt betyder det at (for den type arbejde jeg har) er det ca. 10% af tiden der rent faktisk bliver brugt på at skrive kode. Og langt det meste af den tid der bliver brugt på at "kode" bliver brugt på at ændre, fixe og udvide eksisterende kode.

At være programmør er langt det sjoveste arbejde jeg kunne forestille mig.



At være programmør er langt det sjoveste arbejde jeg kunne forestille mig.


Hørt.
Men det afhænger meget af opgaven, og den afhænger selvfølgelig af virksomheden.

Jeg ville ikke holde en måned, hvis jeg skulle udvikle formularer til det offentlige. Det ville jeg simpelthen synes var for kedeligt.

Til dagligt arbejder jeg hos firmaet bag www.komogvind.dk, hvor vi laver spil og lignende. Jeg arbejder mest med backend, infrastruktur og frameworks, men det er så også dét, jeg synes, er det mest spændende i verden.

Alle firmaer er forskellige, og har deres egne måder at arbejde på, og hos os går vi meget op i, at kode er lavet ordentligt, så den der med at kode skrevet i fritiden har højere kvalitet end kode skrevet i arbejdstiden holder ikke altid. Bare se på megen af den skrammelkode som ligger på nettet.

Vi har "fixtid" fra 11:00 - 13:00. Dvs. at i det tidsrum SKAL vi være på kontoret (medmindre andet er aftalt). Derudover må man arbejde, som man vil, dog primært på kontoret. Det er muligvis lidt unikt, men den slags forekommer.




Vi har "fixtid" fra 11:00 - 13:00. Dvs. at i det tidsrum SKAL vi være på kontoret (medmindre andet er aftalt). Derudover må man arbejde, som man vil, dog primært på kontoret. Det er muligvis lidt unikt, men den slags forekommer.

11-13!? Det var ikke meget tid I skal være på kontoret. Er det meget selvstændigt arbejde? Jeg synes at det er vigtigt at kunne komme til at snakke med folk face 2 face når man arbejder i teams. Det er bare så meget nemmere at kommunikere på den måde istedet for med e-mail, telefon eller ligende.




Vi har "fixtid" fra 11:00 - 13:00. Dvs. at i det tidsrum SKAL vi være på kontoret (medmindre andet er aftalt). Derudover må man arbejde, som man vil, dog primært på kontoret. Det er muligvis lidt unikt, men den slags forekommer.

11-13!? Det var ikke meget tid I skal være på kontoret. Er det meget selvstændigt arbejde? Jeg synes at det er vigtigt at kunne komme til at snakke med folk face 2 face når man arbejder i teams. Det er bare så meget nemmere at kommunikere på den måde istedet for med e-mail, telefon eller ligende.


...og alligevel er det sådan, 90% af al opensource bliver udviklet :-)

Vi arbejder ikke så meget i teams, men de fleste er på kontoret fra 9-15...men ikke fordi det er et krav fra ledelsen.

Tre timer er faktisk rigeligt til når man så alligevel skal snakke med nogen om noget, og det er den eneste grund til, at vi overhovedet HAR fixtid. Det havde vi ikke tidligere.



Tusind tak for svarne. :D



Det med at være på kontoret på samme tid kan være en god ide i perioder. Men oftest er det meget lidt der bliver snakket så 2 timer pr. dag er som regel nok.



Jeg arbejder i et spilfirma i England. Det minder lidt om Robert Larsen's arbejdsplads, bortset fra arbejdstiden - den kunne jeg sagtens leve med Robert :) Jeg er saa heldig at jeg har meget frie haender naar jeg udvikler. Vi har en (OpenGL) framework som bliver anvendt, men jeg maa gerne arbejde direkte med OpenGL API'en, hvis jeg har brug for det. Mit arbejde er meget fri naesten som et hobby-projekt, hvilket er en dejlig ting. Det kraever selvfoelgeligt at man er meget selvstaendig og ansvarsfuld.



t