Ny inden for programering, søger råd

Tags:    diverse

Hejsa alle sammen. Jeg er en dreng på 15 år, der går i 9. Her snart skal vi finde ud af hvad vi vil videre frem (uddannelse osv.).
Jeg har altid interesseret mig meget for computere, og især for softwaren, ikke så meget hvordan det er bygget op og sådan endnu dog :P

Jeg skulle så til at finde ud af hvad jeg ville, da jeg stødte på en ven, der læser til Datamatiker, og jeg synes det lød som noget meget interessant.
Jeg spurgte ham så lidt om et program eller lidt hjemmesider, sådan man kunne lege lidt med det herhjemme inden man for alvor begyndte med det som studie, hvis det var.

Han hjalp mig med en del, men det kunne han dog ikke svare mig på, og han henviste mig hertil.

Så jeg håber i kan hjælpe en komplet nybegynder, med at finde et (måske)freeware program, til at prøve at programmerer lidt i, og måske en hjemmeside eller to med lidt guides i?

På forhånd tak!



10 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der er én ting du skal finde ud af aller først. Du skal bestemme dig for hvilket programmeringssprog du vil lære. De letteste sprog at lære for en nybegynder er HTML og CSS, men de er ikke rigtige programringsprog, og du kan kun bruge dem til at lave og designe websider med. Af rigtige, men sværere, programmeringssprog kan nævnes C, C++, C#, Java osv. Jeg vil umiddelbart anbefale at du lære Java. Det er relativt nemt, og ligger en god bund hvis du senere skal lære andre sprog. Hvis du vil vide mere om de forskellige sprog kan du let finde information ved at google dem.

Når du har bestemt dig for hvilket sprog du vil lære, skal du få fat i en god bog om det pågældende sprog. Jeg fraråder at du bruger internet tutorials. Bøger går som regel mere i dybden og er mere velskrevne, hvilket gør det lettere for nybegyndere. Hvis du er god til engelsk, tror jeg også at du skal prøve at få fat i en på det. Husk at købe en bog der er ny (ikke under 2 år gammel) og har fået gode anmeldelser.

Når du har fundet en god bog, behøver du højest sandsynligt ikke at bekymre dig om hvilket program du skal vælge. De fleste bøger anbefalder nemlig selv et program, og hjælper dig med at installere og sætte det op.

God programmering :D



Hej Mads,

Har du nogen tanker om hvad du gerne vil programmere? Spil, applikationer, hjemmesider? Skal det kunne køre på Windows, Linux eller MAC, elller er du ligeglad med det (Hvilket er helt i orden at være)? Skal det kunne køres gennem en browser eller afvikles som et program?

Hvis du svarer på dette, og gerne med så mange detaljer som muligt, tror jeg vi vil have en god chance for at hjælpe dig godt igang.
Bare at lære et programmeringssprog er et skridt, men at lære at lære sprog er et større. Så hvis du fortæller os om dine interesserer, så kan vi finde et sprog der vil være godt at starte med for dig.



Vil gætte på man også kan finde nogen på biblioteket?
Well, du skulle vel ikke kende nogen gode bøger?
Og til sidst, andre ideer? :)

På forhånd tak



Der findes en (måske) god bog om Java på dansk, som jer har set på kommune-bibliotekerne: http://javabog.dk/

Men det bedste ville være hvis du købte en bog på nettet. De har kun et lille udvalg på bibliotekerne, og deres engelsk udvalg er stort set ikke eksisterende. Desuden bliver man aldrig færdig med en god prorammeringbog, da sådan en er rar at have liggende til at slå op i mens man programmere.

Det er selvfølgelig også helt okay hvis du ikke vil købe en bog, men det ville nok være det bedste alligevel.



Indlæg senest redigeret d. 14.11.2009 22:11 af Bruger #10113
Heej Mads :)
nu er jeg selv 16 år, dog ikke begynder til programmering da jeg har arbejdet lidt med det over de sidste 2 år, kun meget lidt.. men kender efterhånden til begynder niveauet af de fleste forskellige sprog, og jeg vil forslå dig at prøve at låne en bog på biblioteket og se om programmering er noget for dig, hvis det er, så læs online om de forskellige sprog og se hvilket sprog der best lever op til hvad du vil lave... men husk programmering er ikke noget du lærer på en uge :)
det tager 100vis af timer :)

//Kasper Torp



Kender du selv nogle gode bøger?



Har altid gerne villet prøve at programmere spil, hehe..
Men vil foretrække at bruge windows, da det er det styresystem jeg selv bruger.
Er lidt ligeglad aht. program/browser, men tror det ville være "fedest"
Som sagt er jeg fuldstændig ny til programmering.
Interesser, hmm.. Well, bruger bare generalt meget tid på diverse computerspil, couter strike osv.

Ved ikke om du kunne bruge mere, så må du bare sige til.

Mange tak for hjælpen :)



Hvis det er spilprogrammering du er til, kan jeg varmt anbefale C++.
Et rimelig lækkert sprog som passer fint til spilprogrammering.
Hop ind på http://www.microsoft.com/express/vc/ og download visual studio express c++ . Inde på denne side ser der også ud til at være nogle begynder-guides. Prøv at kigge lidt på dem



Mange tak! Har dl'et det og set video guiden, fik skrevet en tekst i cmd. Var sgu meget sjovt at "opleve" noget man selv havde "skabt" :)

Har ikke haft tid til at se den skriftlige guide endnu, men kender du/i nogle andre hjemmesider? Og måske også nogle med en komplet liste med forskellige "ordrer"?

Tak!



Hvis du gerne vil lære lidt programmering regner jeg med du har lidt flair for at forstå engelsk da det er standard sproget du kommer til at arbejde med. Så hvis du mangler nogle bøger, så kan du besøge www.apress.com.
De har de fleste bøger der omhandler programmering... Det var dem jeg startede med i sin tid. Jeg er selv C# nørd, og det er jeg meget glad for. Hvis du evt. gerne vil uddannes inden for udvikling kan jeg anbefale at tage uddannelsen som Web-Integrator... Denne kan også give adgang til Datamatikeren.

God fornøjelse.



t