Hvordan laver man et bootbar program?

Tags:    snak

Hvilke teknologi skal man bruge, for at lave et grafisk bootbart program? (Det skal kunne starte op på computeren som et styresystem og fra cd/dvd)




At lave et operativsystem fra bunden er ikke noget du bare sådan lige gør. Hvis du ikke ved nok om emnet til at du har behov for at stille det spørgsmål, så skal du nok sigte lidt lavere.



Hvilke teknologi skal man bruge, for at lave et grafisk bootbart program? (Det skal kunne starte op på computeren som et styresystem og fra cd/dvd)


Siden du stiller spørgsmålet, tror jeg ikke du er klar til en sådan opgave, men tag et kig på denne artikel: http://linuxgazette.net/issue77/krishnakumar.html



Nej.. det er ikke et styresystem jeg mente. Det var bare om jeg kunne lave et lille program (på Visual Basic), som er bootbar.



Mange tak for linket:) Jeg kunne vist ikke selv finde det..



Hvis du vil lave et bootbart program er Visual Basic næppe det rigtige valg.



Hvad skal man da så bruge??



Typisk vil man bruge C eller C++, måske med en anelse assembler.



Nej.. det er ikke et styresystem jeg mente. Det var bare om jeg kunne lave et lille program (på Visual Basic), som er bootbar.

Hvis du vil kunne boote "programmet", så er det et operativsystem, uanset hvordan du vender og drejer det. Mange programmøre har det som et mål at de på et eller andet tidspunkt i deres liv skal have lavet et simpelt operativsystem der kan bootes og vise en smule tekst på skærmen. Men jeg har aldrig nogensinde hørt om nogen der har forsøgt at gøre det som deres allerførste projekt.



Nej.. det er ikke et styresystem jeg mente. Det var bare om jeg kunne lave et lille program (på Visual Basic), som er bootbar.

Hvis du vil kunne boote "programmet", så er det et operativsystem, uanset hvordan du vender og drejer det.


Nej, ikke nødvendigvis. Hverken Linux eller Windows er boot programmer. De bruger begge en bootloader, som er et boot program. Bootloaderen har så ansvar for at indlæse operativ systemet.

Grub og Lilo er eksempler på bootprogrammer, og ingen af dem er operativ systemer.



Indlæg senest redigeret d. 19.11.2009 10:36 af Bruger #2695
t