Fjernskrivebord og Svn-server på Linux.

Tags:    linux

Nu skal jeg til at smække min lille hjemmenetværk-server over på Linux Ubuntu. Men jeg har lige 3 spørgsmål.

1) Jeg skal bruge noget software så jeg kan styre serveren fra min stationære og netbook.
Nogle anbefalinger?
Den stationære-computer bruger Windows Vista og netbooken Ubuntu. Det skal også gerne kunne virke ude fra hjemmenetværket(dog ikke et must).
2)Jeg bruger tit svn til tit svn til projektstyring. Jeg har indtil nu brugte nogle løsninger hosted hos andre, men jeg vil gerne prøve at hoste det selv nu. Jeg sætter en apache server op. Er det muligt bare at bruge den til svn-repository'et og hvordan?
3) Jeg vil også gerne ha' mail funktionen i php til at virke på min apache server. Det gør den ikke normalt når jeg sætter min server op med xampp. Hvordan kan jeg få det til at virke på xampp. Burde jeg måske bruge noget helt andet til serveren?


Håber i kan svare på mine spørgsmål :)
Hilsen Svend



Indlæg senest redigeret d. 20.11.2009 14:43 af Bruger #14210
1: ssh all the way. terminalen er det ypperste værktøj når det gælder fjernstyring af UNIX-baserede servers. både privat og professionelt bliver det anset som værende mange gange kraftigere end diverse grafiske fjernskriveborde. Men du kan bruge VNC hvis du død og pine vil have det grafisk.

På Windows kan du bruge PuTTy til at forbinde til ssh-serveren. På Linux bruger du bare kommandoen ssh.

2: http://www.subversionary.org/howto/setting-up-a-subversion-server-on-ubuntu-gutsy-gibbon-server
3: installer en smtp-server på boxen, fx sendmail, og så skulle det virke. sudo aptitude install sendmail



Tak for det hurtige svar :) Så vil jeg da prøve at sætte det op. Men i kommer nok til at få flere spørgsmål fra mig af xD





t