Personlig data og database kald via C#

Tags:    .net

Hejsa,

Jeg har et større forståelsesproblem omkring database og c# programmering.

Jeg vil gerne lave en hjemmeside, hvor brugeren har adgang til personlige data m.m.

Når en bruger er logget på, hvordan henter man så de data som er tilknyttet brugeren? og ikke andre brugere?

Jeg forestiller mig at man i hver metode, skal sige noget i denne stil

ListBox1 = "noget sql syntaks eller linq"
where userId is current (eller logget ind).

Det der nok fjollet ud for jer, men jeg er ny i dette game...

??? nogen forslag til ovenstående, eller har du en reference jeg kan læse.

//Klaus



5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Stop!

Du skal ikke lave dine egne klasser til det. Det er indbygget i .NET. Du skal kigge på det der hedder Membership (det er brugerlogin og email) så skal du kigge på Roles (det er brugerroller) og endelig skal du kigge på Profiles (det er alt andet, som eks, adresse, firmanavn og alt muligt du selv definerer)

Det med at man kun kan se sine egne data er naturligvis direkte indbygget.



Vil mene det er nødvendigt at bruger userid. Ellers ville du jo ikke vide hvilken bruger du tilknytter data til.
Så hvis du har en ny tabel som et par andre har sagt, så går jeg udfra der skal være en kolonne hvor userid bliver gemt. Derved kan du altid create, update og delete det via userid.

Men det bare min måde at gøre tingene på.. :)

Fortsat god dag.



Jeg har oprettet Membership ASPNET_DB og indsat noget test brugere.
Jeg har også orøvet at lege lidt med profiles.

Men hvis jeg ønsker at associere nogle linier i en produkt tabel med en brugeres ASPNET_DB UserId, hvordan skal jeg komme om det?

Er det relationerne imellem tabellerne i databasen, der søger for at min User er tilknyttet de rigtige produkter i min anden tabel?

//Klaus



Hvis du ønsker at lave en større sammenhæng end blot tilknytning af postnummer og adresse. Så vil jeg foreslå at du alligevel laver en tabel til det - en tabel hvor du har dit brugernavn og så id på det produkt der er tilknyttet.



Jeg har følgende C# kode

Fold kodeboks ind/udKode 


Jeg ønsker at tilføje data til brugeren som er logget på.

Skal jeg tilføje noget UserId = ASPNET_DB.user.current.Identity.provideruserkey

??? Nogen der ved noget her?




t