Julegave til kode-folket: Java 7 får closures og parallelisme

Tags:    it-nyheder

Imod forventning vil den kommende Java 7 få closures, extension methods og funktioner på første klasse. Det betyder, at Java ikke er helt død endnu, mener dansk udvikler.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3827&cst=4



Død? Hvorfor i alverden har de da forestillet sig at sproget var dødt?
Javas tid er da først sådan rigtig begyndt her i multiplatformernes tid, eller hva?



Der er mange der anser Java for alt for gumpetung og gammeldags til ordenligt at kunne konkurrere med moderne platforme såsom .NET, Ruby og Python. Der er også mange der mener at Java er personlighedsspaltet iogmed at det ikke rigtigt kan beslutte sig for om det skal lege C eller PHP - en kritik jeg finder latterlig, da det er PHP der efteraber Java, og ikke omvendt, men den er ikke desto mindre ret udbredt.

Personligt synes jeg at Java er et udmærket sprog, men det er lige memoryslugende nok.



Hmmm tja... Kan bare næppe se at .NET eksempelvis vil kunne erstatte Java. De har hver sine fordele.
Python kan selvfølgelig, men Python er måske alligevel for langt fra alle de andre sprog.

Ej jeg kan slet ikke se hvordan firmaer så skal gøre når de skal udvikle til flere platforme (okay ja Python).

Men Per, er det ikke bare Swing og awt libariet der er meoryslugende (de er til gengæld også noget LORT :)). Det er vel ikke sproget som sådan. Har hørt nogen sige at som sådan var Java næsten lige så hurtigt som C++.



Jeg kender ikke andre steder end Århus Universitet der bruger Java. Jeg ser aldrig stillingsannoncer efter Java udviklere. Så vidt jeg ved er Aalborg Universitet gået over til at undervise i C# (vist nok med det argument at de uddanner personer til arbejde i software branchen, og det mest udbredte sprog i softwarebranchen er C#).

Det her med multiplatform er det ikke en skrøne? Hvornår har i sidst skrevet noget fordi i skulle bruge det på to platforme? Jeg tror de kan tælles på een hånd dem der bruger JAva fordi det er crossplatform. Det er mange år siden at .NET overhalede Java. Java er ikke helt dødt endnu - der er stadig nogle fanatikere i univertiteternes kældre rundt omkring der bruger det endnu - men Java er godt på vej til at dø - netop fordi argumenterne for at bruge Java aldrig har slået igennem og fordi det er så hamrende langsomt.



Vi bruger også C# på vores uddannelsessted, og personligt så kan jeg kun give Brian ret. Java føles afsindigt langsomt i forhold til C#.



Jeg kender ikke andre steder end Århus Universitet der bruger Java. Jeg ser aldrig stillingsannoncer efter Java udviklere. Så vidt jeg ved er Aalborg Universitet gået over til at undervise i C# (vist nok med det argument at de uddanner personer til arbejde i software branchen, og det mest udbredte sprog i softwarebranchen er C#).

Det her med multiplatform er det ikke en skrøne? Hvornår har i sidst skrevet noget fordi i skulle bruge det på to platforme? Jeg tror de kan tælles på een hånd dem der bruger JAva fordi det er crossplatform. Det er mange år siden at .NET overhalede Java. Java er ikke helt dødt endnu - der er stadig nogle fanatikere i univertiteternes kældre rundt omkring der bruger det endnu - men Java er godt på vej til at dø - netop fordi argumenterne for at bruge Java aldrig har slået igennem og fordi det er så hamrende langsomt.

Jeg ser masser af stillingsopslag efter Java-udviklere. Bevares, ikke ligeså mange som før i tiden, men det er langt fra et overstået kapitel.

Derudover er der en rimeligt stor Java-udviklerskare til fx Android, der som bekendt er næsten udelukkende Java-baseret.

At Java er platformsuafhængigt forbliver nemlig stadig det primære argument - fx at man kan udvikle til både Windows, mobiltelefoner mv.

Når jeg skriver kode der ikke er PHP, så bruger jeg stortset altid Ruby eller Python, fordi det er platformsuafhængigt. På den måde kan både jeg og alle andre Linux-brugere få glæde af programmet, uden at jeg behøves lave krumspring for at Windows-folket også kan være med på dillen. Specielt i moderne tid, hvor flere og flere virksomheder arbejder i "mixed source" miljøer, med både Linux, Mac og Windows i huset, er platformsuafhængige forretningsværktøjer da netop uvurderlige.



På IT-Universitetet i København bruger de også primært Java. Java er da også et udmærket undervisningsprog. Bla. fordi det er cross platform, open source, der findes meget litteratur om det og det ligger tæt op ad andre sprog.

Men ja, det føles lidt gammeldags at arbejde i nogle gange. Det holder fast i nogle gamle dogmer hvilket med tiden nok gør at sproget bliver overhalet inden om.

Btw. til daglig arbejder jeg stadig med Delphi. Der kan man virkelig snakke om en gammeldags teknologi som er blevet overhalet af mange andre bedre teknologier!

Jeg kender ikke andre steder end Århus Universitet der bruger Java. Jeg ser aldrig stillingsannoncer efter Java udviklere. Så vidt jeg ved er Aalborg Universitet gået over til at undervise i C# (vist nok med det argument at de uddanner personer til arbejde i software branchen, og det mest udbredte sprog i softwarebranchen er C#).

Det her med multiplatform er det ikke en skrøne? Hvornår har i sidst skrevet noget fordi i skulle bruge det på to platforme? Jeg tror de kan tælles på een hånd dem der bruger JAva fordi det er crossplatform. Det er mange år siden at .NET overhalede Java. Java er ikke helt dødt endnu - der er stadig nogle fanatikere i univertiteternes kældre rundt omkring der bruger det endnu - men Java er godt på vej til at dø - netop fordi argumenterne for at bruge Java aldrig har slået igennem og fordi det er så hamrende langsomt.




På DTU, hvor jeg studere, bruges Java også meget.

Men C# kan umuligt erstatte Java. Java har nogle helt unikke muligheder. Python kan måske erstatte dem. Men ikke C#!



t