Poul-Henning Kamp: Ungdommen kan ikke programmere til et moderne OS

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Den lynhurtige webcache Varnish blev udviklet for at demonstrere, hvor effektivt en moderne operativsystemkerne kan bruges. Det lærer man stadig ikke på udvikler-uddannelser, lyder det fra Poul-Henning Kamp, der står bag Varnish.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3858&cst=4



nar...



Utroligt informativt og debatskabende indlæg Magnus.



Utroligt informativt og debatskabende indlæg Magnus.


Ja. Jeg er god til at starte sådan nogle debatter der :)



nar...

Hvad baserer du de udtaleser på? Har du overhovedet læst artiklen?

Han siger jo ikke, at de unge er dumme, men at man ikke lærer om de ting på uddanelserne.

Jeg synes bestemt ikke, at manden er en nar, og jeg er endda rimelig ung.



Jeg er nok lidt uening det med at mange steder lærer man ikke om trådning. Selv på datamatikerstudiet hvor jeg går skal vi lære om trådning. Nok ikke så dybt som han måske kan tænke sig, men vi har det.



Jeg holder nu med Magnus...

Hvis jeg skulle ansætte en udvikler og der mødte to forskellige udviklere op - den ene datalog og vidste en hel masse om at skubbe bits og optimere cachen - den anden en datamatiker der kunne abstrahere tingene og forholde sig til det brugeren ønsker og kunne designe med komponenter og klasser. Så fik datalogen sparket inden han nåede inden for døren - han ville være for dyr at have ansat (ikke i penge men i tid) i den branche jeg arbejder i handler det mere om at give en god brugeroplevelse og give KUNDEN et stykke software der modsvarer deres behov i stedet for at kunne garantere at man udnytter cachen 27,564% bedre end tidligere....



Jeg holder nu med Magnus...

Hvis jeg skulle ansætte en udvikler og der mødte to forskellige udviklere op - den ene datalog og vidste en hel masse om at skubbe bits og optimere cachen - den anden en datamatiker der kunne abstrahere tingene og forholde sig til det brugeren ønsker og kunne designe med komponenter og klasser. Så fik datalogen sparket inden han nåede inden for døren - han ville være for dyr at have ansat (ikke i penge men i tid) i den branche jeg arbejder i handler det mere om at give en god brugeroplevelse og give KUNDEN et stykke software der modsvarer deres behov i stedet for at kunne garantere at man udnytter cachen 27,564% bedre end tidligere....

Nu er der jo andre opgaver end lige end user applikationer indenfor udvikling. Hvis ikke dem der laver vores operativsystemer ved noget om optimering af cache og at skubbe bits, så kommer det at bruge en computer til at være en ret lunken oplevelse.



Jeg holder nu med Magnus...

Hvis jeg skulle ansætte en udvikler og der mødte to forskellige udviklere op - den ene datalog og vidste en hel masse om at skubbe bits og optimere cachen - den anden en datamatiker der kunne abstrahere tingene og forholde sig til det brugeren ønsker og kunne designe med komponenter og klasser. Så fik datalogen sparket inden han nåede inden for døren - han ville være for dyr at have ansat (ikke i penge men i tid) i den branche jeg arbejder i handler det mere om at give en god brugeroplevelse og give KUNDEN et stykke software der modsvarer deres behov i stedet for at kunne garantere at man udnytter cachen 27,564% bedre end tidligere....

Nu er der jo andre opgaver end lige end user applikationer indenfor udvikling. Hvis ikke dem der laver vores operativsystemer ved noget om optimering af cache og at skubbe bits, så kommer det at bruge en computer til at være en ret lunken oplevelse.


Naturligvis, men de andre hænger heller ikke på træerne. Jeg vil nu vove den påstand at det er bedre at universiteterne uddanner med henblik på at kunne deltage i almindelig softwareudvikling, dem er der nu engang mest behov for. Så dem der synes de har modet på at skubbe bits, burde tage kurser i det på universitetet. Men det virker som en flaskehals at uddanne bit-skubbere fra universitetet - som har svært ved at sætte sig ind i abstraktioner som der er behov for i fx. Java eller .NET (jeg har både læst med dem og arbejdet sammen med den type mennesker - dem jeg arbejdede med blev fyret da de ikke magtede opgaven med at udvikle til mennesker)

Jeg synes nu engang at det er universitets opgave at uddanne personer der kan tilfredsstille erhvervslivets behov for kvalificeret arbejdskraft - faktum er at der er begrænset plads til bitskubbere



Jeg holder nu med Magnus...

Hvis jeg skulle ansætte en udvikler og der mødte to forskellige udviklere op - den ene datalog og vidste en hel masse om at skubbe bits og optimere cachen - den anden en datamatiker der kunne abstrahere tingene og forholde sig til det brugeren ønsker og kunne designe med komponenter og klasser. Så fik datalogen sparket inden han nåede inden for døren - han ville være for dyr at have ansat (ikke i penge men i tid) i den branche jeg arbejder i handler det mere om at give en god brugeroplevelse og give KUNDEN et stykke software der modsvarer deres behov i stedet for at kunne garantere at man udnytter cachen 27,564% bedre end tidligere....

Nu er der jo andre opgaver end lige end user applikationer indenfor udvikling. Hvis ikke dem der laver vores operativsystemer ved noget om optimering af cache og at skubbe bits, så kommer det at bruge en computer til at være en ret lunken oplevelse.


Naturligvis, men de andre hænger heller ikke på træerne. Jeg vil nu vove den påstand at det er bedre at universiteterne uddanner med henblik på at kunne deltage i almindelig softwareudvikling, dem er der nu engang mest behov for. Så dem der synes de har modet på at skubbe bits, burde tage kurser i det på universitetet. Men det virker som en flaskehals at uddanne bit-skubbere fra universitetet - som har svært ved at sætte sig ind i abstraktioner som der er behov for i fx. Java eller .NET (jeg har både læst med dem og arbejdet sammen med den type mennesker - dem jeg arbejdede med blev fyret da de ikke magtede opgaven med at udvikle til mennesker)

Jeg synes nu engang at det er universitets opgave at uddanne personer der kan tilfredsstille erhvervslivets behov for kvalificeret arbejdskraft - faktum er at der er begrænset plads til bitskubbere

Hvis "erhvervslivet" er begrænset til den del af erhvervslivet som du befærder dig i, så har du helt ret, ja.



Varnish, som jo er eksemplet, er da netop et produkt udviklet til erhvervslivet. Varnish kunne med én server håndtere den load som 12 Squid servere havde problemer med at håndtere - dette modsvare store besparelse i strømforbrug, serverparkering osv. for et firma. For mig er det derfor rigmelig nemt at se hvorfor der bør uddannes "bitskubbere". Hvis ikke der er nogle af disse der ved hvordan man udnytter det moderne OS, og hvordan man optimere cacheforbrug, vil det jo netop resultere i at software som _ikke_ blot skal have direkte fat i en slutbruger, men som måske skal løse C10K, simpelthen ikke kan skrives, fordi ingen er uddannet i hvordan det gøres.



<< < 12 > >>
t