Forslag til udvikleren..

Tags:    diverse

Hej udviklere (nok nærmere Kasper),

Ved ikke om jeg er den eneste, men jeg er ved at være ret godt irriteret over at alle eksterne links på siden åbner i samme vindue som udvikleren?

Det ville være en kæmpe lettelse hvis det åbnede i et nyt vindue (eller tab om I vil). Det gælder specielt når man læser nyheder og klikker på links i indlæg (f.eks. hvis man lige skal se et billede for noget feedback)..

Ved at nogle af jer nok bare vil sige "jamen så hold dog ctrl nede imens du trykker - hvor svært kan det være" - tja, det kan der være noget om, men ville det ikke være lettere bare konsekvent at have eksterne links til at åbne i nye vinduer?

Hvad syntes I andre?

Glædelig jul ;)



Jeg ville også foretrække at links blev åbnet i nyt vindue/tab.



Det bliver nu ellers af mange betragtet som en dødssynd inden for webdesign, fordi det tager kontrollen væk fra brugeren. Hvis et link er sat til at åbne i et nyt vindue, er der ikke noget du kan gøre for at forhindre det i de fleste browsere - hvis de er sat til at åbne i samme vindue, så kan brugeren tvinge sin browser til at åbne linket i en ny tab eller et nyt vindue. Det giver med andre ord brugeren magten, fremfor websitet. En anden ting er også at brugeren ikke kan se om det åbner i et nyt vindue eller ej, og derfor skal overveje hver gang der klikkes på et link, om det mon nu åbner i et nyt vindue eller ej. Det kan naturligvis løses med et lille ikon ved siden af, der viser at det er et eksternt link eller ej, men det bryder jeg mig nu ikke så meget om. At alle links åbner i samme vindue giver en vis ensartethed som jeg godt kan lide :)

Sidst det blev foreslået mindes jeg nu også at der straks kom endnu flere som ville foretrække at links forblev åbnet i samme vindue :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Jeg er enig med Kasper.
De fleste mus idag, har en funktion, så man kan klikke på musehjulet/den midterste museknap, og så åbner linket man klikkede på i en ny Tab.



Jeg finder ofte at jeg har browset mig væk fra udvikleren.dk fordi jeg har trykket på et ekstern link, derfor ville det for mig være smart om externe link blev åbnet i et nyt vindue/tab.

Jeg har en mus hvor man kan åbne et link i ny tab ved tryk på musehjulet, men af en eller anden grund glemmer jeg det.

Jeg tror egentlig at det der er standard i dag er at link på samme side, (interne links) åbner i samme vindue/tab og at externe link åbner i ny vindue/tab.



Jeg klikker bare på musehjulet når jeg vil åbne i et nyt vindue.



Personligt ville jeg foreslå at folk begyndte at give deres forslags-tråde sigende titler, istedet for at de alle sammen hedder "forslag til udvikleren" - der gælder de samme retningslinier for den slags tråde som for alle mulige andre; vær klar i mælet.

Derudover synes jeg det er fint som det er nu, men ville også godt kunne leve med at eksterne links åbnede seperat. Personligt er jeg så forvent med at ctrl-klikke det meste, at jeg sjældent opdager hvordan et link egentlig var tiltænkt at skulle åbne.



t