Unikke links til download af filer

Tags:    asp

Hej folkens,

Jeg prøver at finde ud af hvordan man laver en mp3 shop. Det der nager mig en smule er hvordan man laver den del med linket til mp3 filerne? Altså det går jo ikke at linket altid bare ville være

http://domæne.dk/musik/bandnavn/albumnavn/tracknr-sangtitel.mp3

Da folk jo nok hurtigt kunne lure hvordan de så skulle få fat i resten af sangene på serveren :)

Er der nogle som har en ide om hvordan man skal gøre sådan at de er skjult, og sådan at når en bruger har købt nummeret og downloadet det at linket ligesom "dør" igen?? Altså sådan at de ikke bare kan snuppet linket og så paste det videre til venner og bekendte?

Er virkelig helt blank på den her... Den eneste ide jeg kan komme på er at man kan smide noget med IP godkendelse på sangene.. at nu må den her IP downloade den her sang indenfor det næste døgn eller noget, men tror bare slet ikke at det er det optimale.

Nogle der kan mig i rigtig retning eller noget? :)

MVH Peter



Øøøøhhh.... jeg tror jeg har misset noget:

1. HVis brugeren har købt en sang hos dig, har han vel været logget ind (ellers kan du ikke modtage betaling o.l.)

2. Hvis han alligevel skal være logget ind ved du jo hvad han har købt

3. hvis han prøver at downloade en sang han ikke har købt viser du en fejl

4. Brugere der ikke er logget ind kan ikke downloade

Har du ikke det du skal bruge i forvejen?



Du kan evt lave en tabel der indeholder filnavn og mappe (dir), og så et "name" der viser det rigtige navn, mens selve filen hedder måske sawaR3dfmfFsf2.mp3 så kan man ikke se hvad det er og så kan du tjekke hvis vedkommende er logget ind så kan du "push" downloaded til ham.



Brian: den går jo ikke, efter MP3 filer altid går direkte til download.

Altså kan du ikke, hvis du har den direkte URL til sangen, tjekke hvem der henter det, om personen er logget ind eller om personen har betalt ;)

Jeg vil også mene at du skal have fat i noget i retningen af det Martin siger - problemet her er bare, at man stadig vil kunne opfange filnavnene.

Så det jeg tænkte var, om det måske var muligt, når brugeren har købt filen, at kopiere filen til en temp download mappe hvor den er i måske 45 minutter, hvorefter den bliver slettet igen..
Altså således at du har hele dit musikbibliotek et eller andet sted, og så genererer du et random navn og kopierer filen til din temp folder ;)

Det vil nok tage en del trafik, men kunne måske virke ;)



Brian: den går jo ikke, efter MP3 filer altid går direkte til download.

Altså kan du ikke, hvis du har den direkte URL til sangen, tjekke hvem der henter det, om personen er logget ind eller om personen har betalt ;)

Jeg vil også mene at du skal have fat i noget i retningen af det Martin siger - problemet her er bare, at man stadig vil kunne opfange filnavnene.

Så det jeg tænkte var, om det måske var muligt, når brugeren har købt filen, at kopiere filen til en temp download mappe hvor den er i måske 45 minutter, hvorefter den bliver slettet igen..
Altså således at du har hele dit musikbibliotek et eller andet sted, og så genererer du et random navn og kopierer filen til din temp folder ;)

Det vil nok tage en del trafik, men kunne måske virke ;)


Det vil jo ikke tage trafik, det vil nærmere tage IO på harddisken, da brugeren ikke skal gøre så meget i forhold til disken.



Ja okay, det kan du jo så have ret i, Martin ;)



Ideen er jo at du kun kan tilgå siden med download af Mp3 sang, hvis du er logget ind. Der er vel ikke noget i vejen for at når man først har købt en sang kan man downloade den igen (måske 3 gange ligesom tdc)

Din download side skal jo netop være beskyttet så kun brugere der er logget ind kan se den.

Du laver jo heller ikke et direkte link til en fil (beklager, jeg troede det var åbenlyst i mit indlæg) du laver et link til eks siden download.asp?id=45. Inde på den side checker du først om den bruger der er logget ind må have lov til at downloade den sang (det er et opslag i din database om hvad denne bruger har købt) hvis den er god nok, kan du enten redirecte til en fast mp3 fil (placeringen af denne er kun dig der kender, det ser brugeren ikke) eller pushe den til brugeren.



Indlæg senest redigeret d. 20.01.2010 10:06 af Bruger #2730
t