Selvstudie - Hvor skal jeg begynde?

Tags:    diverse

Jeg har igennem mit liv være inde over en mængde forskellige sprog såsom C/C++/C#, Java, Assembly, php osv. En del har jeg fokuceret meget på og andre ikke så meget.

Da jeg nu står i den situation at jeg ikke har noget arbejde og bruger ret meget tid på at sidde og trille tommelfingre, tænker jeg at den tid jo nok kunne bruges på noget mere fornuftigt. Jeg har prøvet at søge på div. kurser og forløb, men det er generelt meget dyrt, så konklusionen må jo være at et selvstudie er vejen at gå.

Nu forholder det sig i midlertid sådan at jeg ikke har fulgt meget tiden. Først at alt er fordums tids kompetencer forstummet og jeg føler at jeg, selv om jeg selvfølgelig stadig her en godt forståelse for strukturen i de forskellige, har brug for at starte på en frisk.

Således ken jeg jo lige så godt vælge den bedste vej at gå, og det er så her at jeg har brug for jeres hjælp. Hvad er det egentlig at man har brug for ude i den store verden? Der er jo en overflod at hjemmeside programmører, så selvom det måske er en relativ let vej at gå, så er det nok ikke den bedste og jeg må også erkende at jeg nok har mistet interessen for det område. Så kunne men jo gå på kompromis og vælge Java, men jeg har ikke rigtig nogen argumenter hverken for eller imod. Så er der de ældre, men også nok mere alsidige og interessante sprog, som fx. C/C++.

Jeg ved som sagt ikke hvor man bør starte og der for beder jeg nu om jeres menning og kunne i den forbindelse også godt tænke mig nogle anbefalinger på nogle bøger (helst ikke online) som kan hjælpe mig igennem denne proces.


På forhånd tak for jeres hjælp


Venligst
Felix

NB:
Jeg ville gerne have udlovet nogle point, men jeg er ikke engang sikker på at jeg har nogen. Det er lang tid siden jeg har benyttet mig at dette fantastiske site.



Indlæg senest redigeret d. 18.01.2010 10:42 af Bruger #4414
Jeg tror du får problemer med hurtigt at tilegne dig nok viden til at kunne satse på andre områder end web - alle de jobopslag jeg ser, der ikke har med web at gøre, er meget avancerede og kræver som regel datalog-erfaring.

Så enten vil jeg anbefale dig at erhverve dig en masse viden indenfor web - ASP.NET er klart nemmest at finde arbejde indenfor, men der er også en del PHP-jobs derude hvis man kigger ordenligt efter - eller måske gå ad server-administrationsvejen. Der er ofte brug for kompetente sysadmins til både Windows- og Linuxmiljøer.



Hvem har sagt at livet skal være let? ;)

Der er som udgangspunkt ikke noget hastværk og jeg forventer ikke at man læser en enkelt bog og så er man super programmør, men det ville være rart hvis man kunne bruge det senere hen.



.NET (både asp.net og windows implementering) - langt hen ad vejen er det det samme sprog, der er nogle småting mht. UI som er forskelligt, ellers er det det samme hele vejen igennem. Det betyder at hvis du lærer .NET kan du i princippet lave både web og windows applikationer.

Mit råd er at starte på www.asp.net/mvc og så prøve at køre noget af det igennem



Hvem har sagt at livet skal være let? ;)

Der er som udgangspunkt ikke noget hastværk og jeg forventer ikke at man læser en enkelt bog og så er man super programmør, men det ville være rart hvis man kunne bruge det senere hen.

Umiddelbart ville jeg sige at det for dig ville handle om at erhverve dig nok viden til at kunne være arbejdsdygtig hurtigst muligt. Det har både din og velfærdsstatens økonomi bedst af i det lange løb ;) Derudover lærer man også fem milliarder gange hurtigere når man sidder med hænderne dybt begravet i en erhvervspraktisk opgave, end når man sidder og laver hobbyprojekter.



Sandt nok, menjeg kan under alle omstændigheder først komme i arbejde om nogle måneder og så kan man jo lige så godt bruge tiden til noget fornuftigt. Tingene har naturligvis tid, men når man ikke har andet at lave, kan det, hvis man holder sig til ilden, gå hurtigt.



Sandt nok, menjeg kan under alle omstændigheder først komme i arbejde om nogle måneder og så kan man jo lige så godt bruge tiden til noget fornuftigt. Tingene har naturligvis tid, men når man ikke har andet at lave, kan det, hvis man holder sig til ilden, gå hurtigt.

Naturligvis, men du får ikke viden og erfaring på datalog-niveau, som rigtigt mange programmeringsjobs udenfor web-paradigmet ofte kræver, på "nogle måneder" :)

Men det er naturligvis op til dig selv. Du kunne også kigge på Objective-C og Java og så lave mobilapplikationer til iPhone og Android.



At focusere på mobil applicationer er ikke en dårlig idé, men tror desværre ikke det er min boldgade.

Det er sandt at et par måneder ikke er nok til at nå datalog niveau og så må man jo heller ikke glemme at det hjælper en hel del når man kan noget i forvejen.

Anyway, jeg er begyndt at læse op på C. Jeg er udemærket klar over at det ikke er den letteste vej at gå, men lad os se hvordan det går. Kan jo være jeg kører træt i det.



t