Skoleelevers dom over Openoffice: "Fucking lorteprogram"

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Da Århus kommune ville indføre Openoffice i skolerne, bad en lærer eleverne om at sammenligne kontorpakken med Microsoft Office. Læs elevernes uredigerede reaktion her.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3954&cst=4



De skulle have set på resultatet for andre kommuner/skoler der er skiftet. Alt andet ville være bedre, end at lægge op til, at eleverne skal kåre en vinder og taber.

Hvorfor? det eneste kommunen tænker på er at spare penge - det er eleverne der i sidste ende skal tvinges til at bruge enten MS office eller OO og det er derfor rimeligt vigtigt at de programmer der bliver stillet til rådighed er brugervenlige for netop denne gruppe.

Endvidere har et af argumenterne for at bruge OO, jo netop været at det skulle være nemt at gå til selvom man tidligere har brugt Office 2000/2003.

Selvfølgelig kan man argumentere for og imod at en række årsager til at de hellere vil have office 2007 er pga. det lidt mere "gejlede" interface og det for dem ser "sejere ud", men som de også pænt forklarer i dokumentationen til artiklen, er der mange ting de bare ikke kan få til at køre ordentligt i OO.

Personligt ville jeg så teste netop deres +/- påstasnde, dog kunne OO portable åbenbart ikke starte på min ny installerede Win7 Enterprise x64 installation, med den nyeste Java runtime ...



Indlæg senest redigeret d. 21.01.2010 09:12 af Bruger #1330
De skulle have set på resultatet for andre kommuner/skoler der er skiftet. Alt andet ville være bedre, end at lægge op til, at eleverne skal kåre en vinder og taber.

Hvorfor?

Jeg tror slagteren med erfaring, kan fortælle mig mere om kødet, end fru Jensen der har stået og kigget i køledisken i 5 minutter.

Hvis eleverne har sat sig ved computeren med den tanke, at de skal teste brugervenlighed, så er slaget allerede tabt. Brugervenlighed skal måles hos brugere, der rent faktisk har sat sig for at bruge programmet.

Desuden er det ikke muligt at lave en blindtest, så personlige præferencer og erfaring spiller meget ind. Modstand mod forandring o.l. tankespil er ikke til at forhinde.

Hvor implementering allerede er sket, er det meste af den psykiske barriere brudt.



Indlæg senest redigeret d. 21.01.2010 10:17 af Bruger #955
<< < 12 > >>
t