Softwareteknologi eller datalogi eller softwareudvikler?

Tags:    snak

<< < 123 > >>
Hej.

Jeg står og skal snart til at vælge hvad jeg vil efter HTX.

Jeg havde ellers tænkt på datamatiker, men dette var slet ikke mig.

Nu er valget så på:

Softwareteknologi på DTU
Datalogi på KU
Softwareudvikler på ITU

Men hvad ville i anbefale? Ved datalogi virkede det ikke som om der var "meget" programmeringsundervisning, men mere kun en masse matematik. Jeg vil ihvertfald gerne et af de steder hvor der bliver en hel del programmeringsundervisning. Skulle gerne snart på studerende for en dag, ved softwareteknologi så jeg får set det. Men har i nogle anbefalinger?

I fremtiden håber jeg at blive programmør helst inden for software eller spiludvikling.

På forhånd mange tak.

Mvh Kenneth



29 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Kenneth.
Jeg læser for tiden Softwareteknologi på DTU, så det kan jeg hvert fald fortælle dig lidt om.

Softwareteknologi er en matematisk (civil ingeniør) uddannelse, som har hovedefokus på de software. På uddannelsen får du programmeret en del, men det ligger oftest som underliggende i det store.
Et godt eksempel er at vi har faget Algoritmer og Datastrukturer. I dette fag arbejder vi med matematiske algoritmer (søgeoptimering eksempelvis). I dette fag bruges programmering til at praktisk at teste algoritmerne, men det handler fortsat primært om algoritmerne.

Du kan se en et skema over "oblikatoriske fag" på denne side: http://www2.imm.dtu.dk/softwareteknologi/forloeb.html

Denne uddannelse ligger nok aller stærkest ved at have mange valgfag (25 % af alle fag af valgfrie). Her kan du eksempel fordybe dig i kryptologi, sikkerhed, robotter og computergrafik. Så er du særlig interesseret i ekstra meget programmering kan du godt bruge valgfagene på det.
Ved at vi både har valgfag inden for C#,C++, Parallelprogrammering, logisk programmering mm.



Indlæg senest redigeret d. 25.01.2010 17:42 af Bruger #5097


Hej Kenneth,

ITU uddannelsen er lidt mere "blød" i det - der er ikke helt så meget fokus på programmeringsteknikker, men mere fokus på at softwaren skal udvikles til mennesker som skal bruge den.

DIKU (Datalogi) har klart et fokus på forskning, og på at lave teoretisk pæne læsninger. Du vil her helt sikkert blive udfordret mattematisk, og have mulighed for at programmere meget. Her skal du selv have meget fokus på at anvende teorien i praksis.

DTU er meget praktisk orienteret. Jeg kan vamt anbefale den. Husk dog at god praksis kommer fra korrekt teori.

Med venlig hilsen
Ieet





Jeg forstår ikke sætningen "Det virkede bare for mig som om at de efter denne grund programmering så havde de, det ikke rigtigt mere."

Hej.

Det lød det på ham som vi fulgte, ved studerende for en dag. Her snakkede han om at ved Datalogi, at der kun var programmering i første semester eller 2? og matematik. Og så ellers åbenbart ikke mere programmering.

Men han var også en af de nye studerende, så måske han har været usikker den dag. For hvad jeg kan se, så kan man vælge en masse ekstra fag, med de der ECT point. Og der er en masse programmering at vælge imellem.

Jeg kunne godt lide miljøet ved stedet. Samt så det ud som om at de studerende havde det helt fint.

Jeg er dog stadig usikker. Datamatiker (Nok bare ikke der hvor jeg var studerende for en dag.) eller softwareteknologi eller datalogi.
Svært valg... Nu må jeg se hvordan dagen ved Softwareteknologi på DTU bliver, når jeg har været der om nogle ugers tid.

Mvh Kenneth




Hej Kenneth

Hvordan gik dagen ude hos DTU?
Er du afklaret med, hvor du vil læse efter sommeren?

Mvh.



Skal også lige siges at jeg også overvejede de uddannelser du ser på.

Grunden til at jeg fravalgte ITU var at min opfattelse var de var mere milde it-udannelser. De vist nemlig meget mere fokus på økonomi og brugervenlighed.

KU's datalogi-udannelse har jeg hørt rigtig meget dårligt om, men tør ikke helt sige det. Hørte nogen snakke om at de muligvis ville omlægge instituttet. Men datalogi ligger vist ikke langt fra softwareteknologi-udannelsen. Mange fag som vi har på DTU er hvert fald inden for datalogi. Og datalogi handler i øvrigt også meget om Matematik.

Men deruder tror jeg ikke du skal regne med kun at komme til at programmerer. Da rigtig mange programmeringsopgaver bliver out-sourced til Asien, skal man have mere at byde på. Så forvent ikke at du kun kommer til at programmerer



Hvor højt syntes du niveauet er hos jer, i forhold til da du gik i gymnasiet? Er det til at følge med? :)

Samt hvad syntes du der er bedst ved den uddannelse du har valgt?

På forhånd tak.

Mvh Kehaan.



Jeg tog datamatikeruddannelsen, og den kan jeg da varmt anbefale. Det kræver en indsats, men hvis du er klar på ikke at gå i byen hver weekend men istedet sidde og nørde den, så er det altså en supergod programmøruddannelse.



Jeg sidder i uddannelsesudvalget på vores datamatiker skole i Viby J, hvor vi blandt andet sidder sammen med en chef fra erhvervslivet. Han sagde følgende (ikke de eksakte ord, men essensen er passer):"Os I erhvervslivet ser helst datamatikere, da de er skabt til erhvervslivet, mens datalogen er uddannet til forskning. At vi har dataloger i erhvervslivet er kun fordi de har fundet deres lille niche". Dette synes jeg passer meget godt i det jeg selv har observeret. Jeg havde tænkt mig at læse videre på datalogi, efter datamatikeren, men ikke efter den udtalelse, da jeg slet ikke kan se mig selv som forsker.
Så jeg kan starte mig med at spørge dig, hvad ser du dig selv som på arbejdsmarkedet?
Jeg regner med at afslutte datamatikeren og tage en proffesionsbachelor som overbygning.
Du kan altid starte ud med en datamatiker, og derefter vælge at tage videre som datalog!! Her vil du få masser af merit, og bagefter (ihvertfald efter hvad jeg hører rundt omkring) kan du rent faktisk bruge din bachelor i datalogi til noget, da du har en KVU som datamatiker bag dig.
Mulighederne er mange med en datamatiker uddannelse.



@Martin

Og så er det jo at jeg godt kunne tænke at mig vide hvilken niche der er tale om?

Efter at have have skimmet jeres studie ordning igennem, så kan jeg altså ikke finde andet væsentligt end "IT i organisationer" som jeg ikke kan påstå at have fuld dækning på idag, og den eneste mangel synes jeg ikke kan forsvare en sådan udtalelse.



Jeg kan delvis godt følge hvad ham chefen fra erhvervslivet siger. Men det det er forkert at frygte mangel på arbejde, eller at man skal føle sig ubrugelig. Dataloger har omtrent de samme kompetencer som datamatikeren. Men bare en teoretisk vinkel på det, og så en meget mere dybdegående (uddannelse er tros alt dobbelt så lang).
Men hvis du fuldt ud skal følge ham chefens råd burde du vælge softwareteknologi udannelsen da den netop har erhvervsmæssige og produktionsmæssige vinkel på teorien, og ikke forsking (det er jo en ingeniør udannelse). Men skråt op hvad hvad han siger. Du kan få et job under alle omstændigheder.

Men datamatiker er selvfølgelig et godt grundlag. På DTU kan du på med en matamatiker-uddannelse bliver civil ingeniør på yderligere 3 år.



Indlæg senest redigeret d. 26.01.2010 00:47 af Bruger #5097
Hej.

Ind til videre er det nok mest softwareteknologi som jeg kigger mest efter. Nu skal jeg forhåbentlig til en studerende for en dag. (Venter på at få svar fra dem.) Og dette kan vel hjælpe mig lidt på vej.

Jeg har snakket med en anden, som dog ikke går der. Men han siger der også er fag som kemi og fysik?

Datamatiker uddannelsen i hvertfald her hvor jeg så det, virkede ikke så seriøst igen. De fik kodet en hel del, men efter alt det jeg har hørt om uddannelsen fra andre steder. Så har de fleste frarådet den, da den ikke var særligt attraktiv for arbejdsgivere.

Jeg ser mig helst til at arbejde som udvikler i et firma. Og nok ikke helt som forsker. Men hvis jeg har en længere uddannelse ved mig, så kan det jo også hjælpe mig senere hen, hvis nu jeg vil noget andet på et andet tidspunkt.

Mvh Kenneth



<< < 123 > >>
t