Problem med opstart + linux

Tags:    linux

Hej udviklere. Jeg har downloadet en version a linux ubuntu, og installeret den på en gammel computer.

Det virker fint, og der er absolut ingen problemer med selve ubuntu.

Der er bare det problem at når man start computeren op tager det omkring 2-4 minutter før den overhovedet(Stavefejl?). Den viser et intel logo i de 2-4 minutter og derefter bliver man nødt til at vælge at den skal starte op med linux. Og det er selvom jeg kun har et styresystem installeret. De ander er nogle gamle linux ting og noget recovery noget.

Tror måske det har noget at gøre med mine BIOS indstillinger, eller måske kan det hjælpe bare at geninstallere ubuntu?

Venlig Hilsen,
Søren



9 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey BrunO,
umidelbart lyder det som om den er sindssygt lang tid om at udføre BIOS POST (Power-on-self-test).

Hvilken BIOS har du?
Forsøgt at se om der er en update?
Slået alle de ting fra du ikke bruger i din BIOS? (eks. floppy, boot rækkefølge mv.)

Når du booter og den viser intel logoet, kan du trykker på en knap (typisk F2 eller tab.) for at gå til "POST data"?



Jeg har fikset problemet ved at fjerne mit dvd-rom.
Men dette er jo ikke en permanent løsning, så jeg vil virkelig gerne vide hvad der er at gøre. Og mit DVD-rom virkede fint inden jeg installerede linux. Det var lige da jeg havde installeret linux Ubuntu da den begyndte på en langsom opstart.

Dit operativsystem har ingen indflydelse på hverken dit DVD-Rom-drev eller din BIOS. Når problemet opstår under BIOS-load, og forsvinder ved at du fjerner dit DVD-Rom-drev, så er der ingen logisk forbindelse til Linux.

Bliver problemet ved når du sætter drevet tilbage?



Ken christensen mange tak for dit svar :)

Men på en eller anden mystisk vis har mig og min mor rodet lidt med BIOS'en og fået den til at starte op på normal hastighed.

Vi rodede med det i eftermiddags, men de så ikke ud som om at det hjalp noget. Så jeg tog en pause, og ville så følge dine råd da den startede op præcis som den skulle. Det var meget mærkeligt xD.


Men tak fordi du tog dig den tid at hjælpe mig :)
Vil lige holde tråden åben, hvis der nu sker problemer.

Ellers giver jeg dig dig pointene som tak for at du gad at hjælpe ;)

Venlig hilsen,
Søren



Hej igen. Det virkede den ene gang og så gik det galt igen.

Jeg tror at min BIOS er Phoenix - AwardBIOS CMOS Setup Ultility.

Jeg prøver at rode lidt med floppy og de andre ting du sagde. Og er det ikke korrekt at Quick Power On Self Test skal være disabled ? Eller enabled?

Venlig Hilsen,
Søren



På min gamle laptop havde jeg et lignende problem. Den hang i op til 30 minutter ved BIOS bootskærmen inden den kom videre - når den overhovedet kom videre.

Jeg bemærkede at hver gang den så kom videre, var det første den nævnte at den havde loadet mit cd-drev. Det viste sig at cd-drevet var defekt(det havde opført sig underligt i lang tid), og ved at deaktivere cd-drevet i BIOS starter computeren nu op med normal hastighed igen. Kan det være et lignende problem du sidder med?



Per: det kunne godt være noget i den dur og den så failer grumt på POST når den hiver fat i ekstra enheder.

Brun0, hehe harware skal opføre sig underligt i ny og næ, ellers er det for nemt ;)

Men som Per skriver, det kan være evt. ekstra hardware, i form af cd/dvd-drev mv. Sker det igen, så slå de ting fra du alligevel ikke kommer til at bruge og se om det sker :)



Det er faktisk sjovt du siger det per. Jeg har lige sat en nyt cd-drev drev i, da det første ikke kunne findes på min computer.

Jeg vil prøve at genstarte den og så slå mit cd drev fra i BIOS'en :)

EDIT:
Det ser ikke ud til at det virker, eller også kan jeg bare ikke finde ud af det ? Hvis i hurtig kan sige hvordan det skal gøres ville det være suuuper dejligt :)



Indlæg senest redigeret d. 07.02.2010 21:45 af Bruger #14700
Jeg har fikset problemet ved at fjerne mit dvd-rom.
Men dette er jo ikke en permanent løsning, så jeg vil virkelig gerne vide hvad der er at gøre. Og mit DVD-rom virkede fint inden jeg installerede linux. Det var lige da jeg havde installeret linux Ubuntu da den begyndte på en langsom opstart.



Prøvede at sætte drevet tilbage. Den virker fint første gang, men anden gang jeg starter den op virker den ikke :(



t