Javascript får systemadgang

Tags:    it-nyheder

Et forslag fra World Wide Web-konsortiet vil give Javascript-adgang til systeminformation fra batteri, CPU, sensorer og andre hardwareegenskaber.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=4032&cst=4



Jeg nægter at besøge hjemmesider, som har disse java script egenskaber. Nok er det at staten kan ransage mit hjem, eller visitere mig, lige når de vil, men jeg skal ikke ende på diverse hjemmesider som også kan skaffe sig oplysninger min computer!! DER SÆTTER JEG GRÆNSEN. Håber ikke at denne feature bliver realiseret.



Hmm, jeg kan godt se ideen med at man kan se om en bruger har et givent codec installeret - men hvad fa'en skal de bruge info om min PSU, computers temperatur mv til?



Og hvad med sikkerheden? Vil det at give JS systemadgang ikke åbne op for et virvar af nye muligheder for sikkerhedshuller der kan give folk noget nasty malware?



Per: der er ikke adgang til IO, så burde ikke være et issue.



Per: der er ikke adgang til IO, så burde ikke være et issue.

Ikke desto mindre kan man da forestille sig en masse mulige bugs i browsernes implementation af forslaget, der ved en fejl vil give adgang til ting der ikke skulle være adgang til.



Før i går helt amok, skal i nok vide at i skal acceptere det før der overhovedet sker en skid :)



Per: der er ikke adgang til IO, så burde ikke være et issue.

Ikke desto mindre kan man da forestille sig en masse mulige bugs i browsernes implementation af forslaget, der ved en fejl vil give adgang til ting der ikke skulle være adgang til.


Tjo, men hvis vi skal være bange hver gang noget bliver implementeret i en browser, kan vi lige så godt nøjes med en telnet client og satse på der ikke er bugs i den ;)

Det skal jo 'bare' smækkes ind i et sandbox environment med read-only access til ACPI. Det bør ikke fucke så meget op :)



t