Opera jubler over browser-menukort: 3-dobler download-rate

Tags:    it-nyheder

Norske Opera har målt en 3-dobling i antallet af downloads, siden Microsoft i denne uge begyndte at sende menukortet med valg af browser ud til europæiske Windows-brugere.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=4112&cst=4



Og så er det vist også på høje tid at aflive myten om at folk "vælger" Internet Explorer fordi det er et "godt" produkt. Folk flygter jo tydeligvis væk fra exploreren det øjeblik de bliver gjort opmærksomme på at der altså findes alternativer.

Dette faktum kan så også sætte i relief, at bekymringen omkring Microsofts misbrug af deres OS-monopol har ført til de facto monopol på browser-markede, rent faktisk var begrundet. Her har vi et fantastisk eksempel på, at Microsoft i høj grad praktiserer vendor lock-in. Vi kan se en direkte effekt af at dette vendor lock-in bliver brudt, på dette område - er der nogen skeptikere tilbage der vil mene, at en lignende effekt ikke vil kunne ses på andre områder, hvis Microsoft også begynder at spille bold dér?



Lad os nu vente og se hvad der sker. Vi har endnu ikke hørt andet, så det vil være lidt tåbeligt at tro, det er IE som mister brugere, det kan ligeså godt være andre.



Download "statistikken" fortæller kun, at der er skabt en interesse.

Skidtet kan jo altid afinstalleres igen, hvis man ikke bryder sig om det.



Uha, uha. Glæder mig til at læse browser-statistik for marts månede, når de begynder at komme frem.



Lad os nu vente og se hvad der sker. Vi har endnu ikke hørt andet, så det vil være lidt tåbeligt at tro, det er IE som mister brugere, det kan ligeså godt være andre.


Mig bekendt kommer menukortet kun i spil for IE-brugere. Hvorfor skulle Firefox miste brugere af at IE-brugere får et menukort i hovedet?



Det er skam ikke rettet mod firefox. Det kan være nogen der bruger Safari opdager et andet alternativ, som de måske ikke kender (Ja lidt naivt at tro), men når der kommer en statistik så vil det være nemt at sige. IE er den browser som er mest udsat uden tvivl, men det behøver ikke være lig med den største taber (hvis man kan sige det sådan).



>Og så er det vist også på høje tid at aflive myten om at folk "vælger" Internet Explorer fordi det er et "godt" produkt.

Har der ikke nærmere været tale om at folk ikke har valgt IE fra, fordi de har været ganske godt tilfreds? Jeg ved godt at det ikke skaber helt de samme overskrifter, men det har nu unægteligt været mit indtryk. Jeg ved godt at add-ons og HTML5 support er et must for nogen, men for andre er det rigeligt at deres netbank og de mest brugte sites fungerer optimalt, og der er IE, hvad end man vil være ved det eller ej, altså stadig et ganske glimrende valg :)

>Folk flygter jo tydeligvis væk fra exploreren det øjeblik de bliver gjort opmærksomme på at der altså findes alternativer.

Ih ja, øget interesse for en anden browser er da 100% det samme som at folk flygter væk fra IE - hvilken super neutral og objektiv kommentar ;). Skulle vi nu ikke forsøge at anskue det bare lidt mere fornuftigt og så anerkende at hvis et andet stykke software stod med så stor en markedsandel, og pludselig blev tvunget til at reklamere for andet software med samme formål, så ville vi nok se en lignende situation, og det i øvrigt hvad enten først nævnte stykke software var godt eller ej. Hvis jeg var direktør for Opera, eller en af de andre browser producenter, så ville jeg unægteligt også klappe i mine små hænder, men så længe at alle de nye kunder udelukkende kom ind fordi en mastodont som Microsoft var blevet presset af EU, så ville det ikke være med helt samme fornøjelse som hvis jeg selv havde skaffet kunderne!

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 07.03.2010 21:23 af Bruger #1
>Og så er det vist også på høje tid at aflive myten om at folk "vælger" Internet Explorer fordi det er et "godt" produkt.

Har der ikke nærmere været tale om at folk ikke har valgt IE fra, fordi de har været ganske godt tilfreds? Jeg ved godt at det ikke skaber helt de samme overskrifter, men det har nu unægteligt været mit indtryk. Jeg ved godt at add-ons og HTML5 support er et must for nogen, men for andre er det rigeligt at deres netbank og de mest brugte sites fungerer optimalt, og der er IE, hvad end man vil være ved det eller ej, altså stadig et ganske glimrende valg :)

Humlen er jo at det netop ikke er et valg særligt mange har taget. Hvis man ikke er klar over at der findes alternativer, er det ikke sådan lige at vælge noget til eller fra. :)


>Folk flygter jo tydeligvis væk fra exploreren det øjeblik de bliver gjort opmærksomme på at der altså findes alternativer.

Ih ja, øget interesse for en anden browser er da 100% det samme som at folk flygter væk fra IE - hvilken super neutral og objektiv kommentar ;)

Du finder det ikke slående at Operas downloadrate stiger markant i det øjeblik IE-brugere bliver gjort opmærksom på dens eksistens? Det nye her er at IE har fået et menukort, det er ikke Firefox eller Chrome der har fået et menukort. Ergo må det da også, objektivt og neutralt set, være højst sandsynligt at det er IE-brugere der står for den høje downloadrate. Kan du komme med et neutralt og objektivt argument imod det?

Hvis jeg var direktør for Opera, eller en af de andre browser producenter, så ville jeg unægteligt også klappe i mine små hænder, men så længe at alle de nye kunder udelukkende kom ind fordi en mastodont som Microsoft var blevet presset af EU, så ville det ikke være med helt samme fornøjelse som hvis jeg selv havde skaffet kunderne!

Omvendt har Microsoft heller ikke noget at være stolt over hvad angår deres store skare af IE-brugere - de er jo ikke kunder der aktivt har valgt IE, det er kunder der har fået IE prakket sig på ved købet af et helt andet og totalt urelateret produkt. Det argument holder kun den dag IE bliver hentet og brugt på lige fod med alle andre browsere, istedet for at komme præinstalleret med noget andet software.

Jeg kan sagtens se fornuften i at bundle et OS med en browser, og den eneste grund til at jeg siger dette er fordi du åbenbart kun mener den eneste rigtige slags kunde er dem der aktivt tilvælger - stik imod dit tidligere statement om at folk der ikke decideret "fravælger" er gode nok. Så må folk der flygter til Opera så snart de bliver gjort opmærksomme på browserens eksistens da også være gode nok?



>Humlen er jo at det netop ikke er et valg særligt mange har taget. Hvis man ikke er klar over at der findes alternativer, er det ikke sådan lige at vælge noget til eller fra.

Jeg kender personligt massere der har valgt IE fremfor andre browsere, til trods for at de har kendt til alternativerne, men jeg tror du missede min oprindelige pointe. Men pyt med det!

>Du finder det ikke slående at Operas downloadrate stiger markant i det øjeblik IE-brugere bliver gjort opmærksom på dens eksistens?

Nej det er da logik - er der virkelig nogen der havde forestillet sig at alle aktivt ville vælge IE, nu hvor de blev tvunget til at foretage et valg? Min kommentar gik på din måde at beskrive situationen på - at nogen vælger Opera nu hvor de bliver tvunget til at vælge er da for pokker ikke det samme som at "folk flygter jo tydeligvis væk fra exploreren det øjeblik de bliver gjort opmærksomme på at der altså findes alternativer". At Apple oplever et øget salg af deres maskiner med Mac OSX er heller ikke det samme som at "folk flygter fra Windows". Men igen, jeg ved godt at det ikke er lige så spændende at konstatere at når folk får alternative muligheder, så vil nogen vælge dem til og andre er fortsat ligeglade :)

>Det nye her er at IE har fået et menukort, det er ikke Firefox eller Chrome der har fået et menukort. Ergo må det da også, objektivt og neutralt set, være højst sandsynligt at det er IE-brugere der står for den høje downloadrate. Kan du komme med et neutralt og objektivt argument imod det?

Nej og jeg nærer intet ønske derom - mit argument var udelukkende rettet imod din måde at udtrykke det på, som ikke var specielt sagligt, noget jeg ellers synes du normalt er.

>Omvendt har Microsoft heller ikke noget at være stolt over hvad angår deres store skare af IE-brugere - de er jo ikke kunder der aktivt har valgt IE, det er kunder der har fået IE prakket sig på ved købet af et helt andet og totalt urelateret produkt.

Ih ja, en browser er sørme urelateret i et OS - der er jo næsten ingen computer brugere der har brug for en browser i vore dage (....).

>Det argument holder kun den dag IE bliver hentet og brugt på lige fod med alle andre browsere, istedet for at komme præinstalleret med noget andet software.

Hovedsagen er at man har brug for en browser på sin computer. Nu er Microsoft så blevet tvunget til at reklamere for konkurrenternes produkter. Den del behøver vi nok ikke at diskutere nu, for det skulle undre mig hvis vi ikke allerede har gjort det.

>Jeg kan sagtens se fornuften i at bundle et OS med en browser

Det lyder ellers unægteligt ikke sådan.

>og den eneste grund til at jeg siger dette er fordi du åbenbart kun mener den eneste rigtige slags kunde er dem der aktivt tilvælger - stik imod dit tidligere statement om at folk der ikke decideret "fravælger" er gode nok.

Nej det var heller ikke rigtigt min pointe, men igen, pyt med det :)

>Så må folk der flygter til Opera så snart de bliver gjort opmærksomme på browserens eksistens da også være gode nok?

Jamen de er da fine. Jeg siger bare at det ikke er en imponerende måde de har fået de kunder på, og ja, det kan vel godt sammenlignes med IE kunder, men forskellen er vel også at Opera gerne må reklamere for deres egne services, uden at blive tvunget til at nævne alle alternativerne. Anyway, den her del åbner op for muligheden for en kilometer lang diskussion om monopoler og alt det tilhørende, og der har vi vist OGSÅ været før, og konkluderet at vi nok ikke bliver enige lige med det samme :)

Mvh.

Kasper (TSW)



t