C# Åbne et nyt vindue ved klik på knap

Tags:    c#

<< < 12 > >>

Hej folkens!

Jeg er temmelig meget nybegynder til C# og har brug for at kunne trykke på en knap hvorefter der så kommer et vindue med en tekst i.

Jeg ved godt at jeg kan lave en messagebox, men kan man lave et "rigtigt" vindue/form/hvad det nu hedder?

Opret en ny form, og kald ".Show":
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg vil gætte på at det vil fungere.

Du skal først oprette en instans af klassen før du kan kalde Show, da Show ikke er en statisk metode.

Det vil sige:
FormName formName = new FormName();
formName.Show();

Der findes desuden også ShowDialog() som du selv kan finde ud af hvad gør :P

Mange tak for svarene!

Jeg bruger Visual C# 2008. Hvordan kan jeg få vist den nye form og designe eventuelle knapper på den?

Det har jeg lige sagt.

Hvis du har to forms (MyForm1 og MyForm2) hvor MyForm1 starter op som standard, så kan du placere en knap på MyForm1. Der laver du et click event eller lign. hvor du kalder koden:
MyForm2 myNewForm = new MyForm2();
myNewForm.Show();

I højre side af VS har du din solution browser. Der højreklikker du på dit project og vælger add, så kommer der et vindue frem, hvor du så vælger "Form", navngiver den og trykker ok.

Herefter laver du så en instans, som Casper skriver det. Det vil sige hedder din form "Form2" så kan du kalde den frem ved at skrive

Form2 myForm = new Form2();
myForm.Show();

Indlæg senest redigeret d. 14.03.2010 01:03 af Bruger #6559
Tusind tak for svarene!

Meningen er at når jeg klikker på en knap på form1, så skal form1 lukke og form2 åbne.

Jeg har lavet en knap (i form1) der gør det her:

myForm.Show();
this.close();

Form 2 bliver åbnet, men form 1 lukker ikke - hvad går galt...?

Og så lige en sidste ting - hvor kan jeg vælge hvilken form der vises når programmet startes? :)

myForm.Show();
this.close();

Det der kan umuligt compiles. Close skal være med stort C.

Form 2 bliver åbnet, men form 1 lukker ikke - hvad går galt...?

Måske fordi den ikke compilede?

Og så lige en sidste ting - hvor kan jeg vælge hvilken form der vises når programmet startes? :)

Program.cs
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 15.03.2010 18:15 af Bruger #1927
Hvis du lukker Form1 lukker du også Form2 hvis det er Form1 der bliver kørt først da programmet afsluttes i Program / Main.

Så virker skidtet :D

Øøøh - så er jeg bare nødt til at vide hvordan jeg kan bruge de samme variabler i begge forme..

Hvis jeg nu fx har en knap i form 1 der ændrer en variabel, hvordan kan jeg så komme til at bruge variablen i form2?

<< < 12 > >>
t