Udvikleren.dk fylder 10 år!

Tags:    udvikleren-info

<< < 123 > >>
I dag, for præcis 10 år siden, blev Udvikleren.dk officielt lanceret. Sitet kan egentlig godt have været online før det, for der var jo ikke rigtigt andre end mig der kendte adressen, men nyheden om sitets eksistens blev skrevet og publiceret den 18/3-2000 (http://www.udvikleren.dk/Thread.aspx/25/15665/). I den anledning vil jeg gerne tage de nysgerrige med på en rejse igennem de sidste 10 år. Hvor meget af det kan DU huske?

Udvikleren.dk i år 2000 beskæftigede sig kun med 4 teknologier (C/C++, Delphi, Java og VB), for jeg kendte ikke til mange flere programmeringssprog end det, og sådan noget med web udvikling var jo ikke rigtig programmering og dermed ikke noget der passede ind i målgruppen! Af de 4 teknologier var det nok Delphi der klarede sig bedst, muligvis fordi at det var der mit eget fokus lå, men nok primært fordi at Delphi var et uhyre oplagt valg dengang, specielt for spirende programmører der bare gerne ville lave nogle fede applikationer i en fart. I dag hører man ikke så meget til Delphi, hvor imod at C og C++ stadig trækker en pæn del af trafikken på sitet - en sjov illustration af hvordan at visse teknologier består, imens andre forgår.

Min vision med sitet var egentlig bare at der skulle være et community for danskere der gerne ville lære at lave software, og så var det samtidig en glimrende chance for at jeg kunne lære noget mere PHP, en teknologi jeg havde kastet mig over kort tid før jeg gik i gang med Udvikleren.dk, og som sammen med ASP rimeligt hurtigt fik lov til at være en del af sitet.

Nyhederne kom i et heftigt tempo dengang, for jeg skrev en hver gang der var kommet en artikel eller to, eller når jeg havde tilføjet noget ny funktionalitet et eller andet sted. Inden de første par år var gået, var der blevet postet over 50 nyheder, et tempo jeg vist ikke helt kan efterleve i dag, men det er måske også meget godt :)

Hvor mange kan i øvrigt huske hvad de lavede den 11/9 år 2001, da flyene ramte World Trade Center og Pentagon i USA og verdenen var for evigt forandret? Jeg sad tilsyneladende og kodede på Udvikleren.dk, for jeg skrev da i hvert fald den her nyhed på selve dagen: http://www.udvikleren.dk/Thread.aspx/25/15710/. Dagen efter var det tilbage til hverdagen, hvor jeg leverede resten af de forbedringer jeg havde lovet, men helt hverdag var det jo nok alligevel ikke.

At arbejde med Udvikleren.dk har altid været en fornøjelse, men en gang imellem gik det galt, fx da jeg kom til at slette hele bruger tabellen i databasen: http://www.udvikleren.dk/Thread.aspx/25/15723/. Det kostede lige en dags nedetid og er heldigvis ikke sket siden, men der har da været lignende uheld med en lidt for hurtigt skrevet SQL sætning. Det er nok derfor at jeg i dag ikke kan skrive DELETE uden lige at scanne efter et WHERE på samme linje :)

Allerede i 2002 afholdt vi vores første julekonkurrence, noget der faktisk opnåede omtale i den danske IT presse, takket være en ivrig Daniel Kristensen, som jeg heldigvis stadig i dag kan kalde for en god ven, på trods af at vi ikke altid var helt enige om hvordan tingene skulle gøres :). Han skaffede os også ind hos Danmarks måske mest stabile udbyder, Inforce, hvor vi har været hostet lige siden. Takket være dem var Udvikleren.dk også online under det store strømsvigt i 2003 (http://www.udvikleren.dk/Thread.aspx/25/15753/), noget jeg desværre ikke selv kunne konstatere, da jeg sad hjemme og ventede på at min computer ville vågne igen!

Konkurrencer holdt vi flere af, og selv om der ikke altid var helt så mange deltagere som man kunne håbe, så var det sjovt og noget der i hvert fald blev sat pris på. Specielt Microsoft var flinke til at sponsere præmier, og det var også Microsoft der inviterede en ordentlig håndfuld Udviklere i biografen for at se Matrix: Revolutions, sammen med ~1200 andre IT interesserede danskere (http://www.udvikleren.dk/Thread.aspx/25/15755/). Jeg dukkede selv op på dagen sammen med min søde kæreste Christina, hvor vi mødtes med Thomas Nielsen og Mikkel Meyer Andersen, et sitets mest aktive co-admins, der var taget helt fra Jylland for at se film med os. Microsoft havde ellers også visning af filmen i Århus, hvor en håndfuld heldige jyske Udviklere var med.

Til samme arrangement fik vi også et kort foredrag om den relativt nye teknologi ASP.NET, en teknologi som jeg i første omgang forkastede alene ud fra mine fordomme om ASP (i dag kaldet ASP Classic), men som jeg senere skulle blive utroligt glad for. Af samme årsag er Udvikleren.dk i dag kodet i netop ASP.NET (http://www.udvikleren.dk/Thread.aspx/25/15783/). Det endte med at være et kæmpe projekt som tog mig over et år at få gjort færdigt (inkl. diverse pauser hvor jeg arbejdede på andre projekter), og jeg lærte hvad det ville sige at stå med data der var indsamlet over 5 år af mange tusinde brugere, der skulle konverteres til en helt ny database, samtidig med at kode der var skrevet over 5 år, igennem mange iterationer og omskrivninger, skulle kodes helt fra bunden, i et nyt sprog. Det var, mildest talt, en udfordring, men det var også interessant og mindst lige så lærerigt som at kode den første version af Udvikleren.dk.

Før det kunne sitet dog fejre 5 års fødselsdag, noget vi gjorde med en lille test der desværre viste sig at være så svær at vi ikke kunne finde en vinder - ups! En masse mennesker var forbi sitet for at sige tillykke (http://www.udvikleren.dk/Thread.aspx/25/15768/). Det er i dag 5 år siden, og meget er sket siden da, men Udvikleren.dk er stadig dybest set det samme: Et community for folk der kan lide at... ja, udvikle ting. Jeg er stadig forbi sitet hver eneste dag og holder stadig meget af at se både nye og gamle navne. De nye fordi det er fedt at der kommer nye programmører til hele tiden, og de gamle fordi at det næsten er endnu federe at se at folk bliver. Når jeg vover mig ud på det store Internet ser jeg tit og ofte navne som jeg kender her fra siden, og det er altid hyggeligt.

Næsten 3 millioner unikke besøgende har været forbi i løbet af de sidste 10 år, og taget i betragtning af at det første år "kun" bød på 12.000 besøgende, så synes jeg egentlig at det er ganske pænt. Jeg håber at mindst lige så mange vil kigge forbi løbet af de næste 10 år, og jeg glæder mig allerede til den tid vi skal bruge sammen på det jeg selv synes er Danmarks ikke bare bedste, men også hyggeligste, community for Udviklere. Tillykke til Udvikleren.dk og tillykke til alle jer der har været trofaste igennem tiden - det her er også jeres dag. Tillykke!

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 18.03.2010 09:08 af Bruger #1
God læsning og tillykke med de 10 år.

Nu har jeg bare lige et spørgsmål, kan jeg se hvornår jeg blev oprettet som bruger? :)



Tillykke med de 10 år!

Der er et eller andet ved udvikleren.dk der altid har holdt mig på sitet, trods den årligt dalende aktivitet i Delphi hjørnet



Det må man sige. 10 år allerede. Som tiden løber. Tillykke med det, og lad os håbe Udivkleren stadigvæk er her yderligere om 10 år.



Tilykke med de 10 år!:D. hvad var det med jule arangemant?




Tillykke! :)
Selv om jeg selv næsten er helt ny her på siden, ser jeg frem til rigtig mange timers programmering, med hjælp fra folk her på siden :).



Indlæg senest redigeret d. 18.03.2010 14:51 af Bruger #15718
Wow, tiden render stærkt.

Tillykke med de 10! :)



Det var sq fandens! Tillykke med den første runde fødselsdag!

Nicholas Swiatecki



Stort tillykke til os, og tak til Kasper for nogle gode år. Det kunne være sjovt om man kunne se hvornår man var kommet "på".

Gad vide hvordan udvikleren.dk ser ud om 10 år?



Hvor er kagen? :D
Tillykke. Jf. tidligere spørgsmål stillet vedr. registreringsdato, så er den information vidst ikke til rådighed. (?)



Det kunne vel være at man kunne få et estimat på ens udv.dk-alder ud fra hvornår man først har postet et svar/kommentar eller en post?

Jeg kan umiddelbart tydeligt se at jeg har postet en god del, ganske grinagtige, kommentarer i religionskrigs-forummet i starten af 2002. Det var sku også et godt forum:D

Det kunne være lidt morsomt at få funktionalitet således at man kunne sætte forskellige themes for udvikleren i anledningen af 10 års jubilæet. Jeg synes stadig jeg kan huske at udvikleren.dk var meget rød i det da jeg begyndte at lurke her



<< < 123 > >>
t